Norge först med att förbjuda fossildrivna bilar – Endast elbilar tillåtna från 2025

Helt eldriven bil i en bussfil i Oslo. Foto: Wikipedia Commons. Kredit: Norsk Elbilforening – https://www.flickr.com/

Medan EU fortfarande diskuterar om ett förbud mot nyregistrering av bensin- och dieseldrivna bilar ska skjutas upp till 2035, har Norge redan beslutat att ta ett stort steg. Från och med 2025 kommer inga nya fossildrivna bilar att tillåtas i landet.

Snabb elektrifiering inför 2025

Redan 2015 beslutade den norska regeringen att enbart utsläppsfria fordon skulle få registreras från och med 2025. Åtta år senare ser det ut som att målet kommer att nås.

Norge tar ledningen i övergången till elbilar

Redan 2022 utgjorde elbilar nästan 80 procent av alla nyregistreringar i Norge, och 2024 har siffran ökat till imponerande 95 procent. I september 2024 passerade antalet elbilar på norska vägar antalet bensindrivna fordon, enligt statistik från marknadsanalysföretaget Dataforce.

Ekonomiska incitament för elbilar

En viktig faktor bakom Norges framgång är landets omfattande ekonomiska incitament för att främja elbilar. Enligt den norska elbilsföreningen Norsk Elbilforening har regeringen under flera år infört skatteåtgärder som gjort bensin- och dieseldrivna bilar allt dyrare. Bilskatten, baserad på fordonens utsläpp, har gradvis höjts medan elbilar fram till 2022 var helt skatte- och momsfria.

Från och med 2023 infördes dock en viktbaserad skatt på elbilar, men de är fortfarande betydligt billigare att äga och köra än fossildrivna fordon.

Fler fördelar för elbilsägare

Utöver skattefördelarna har Norge också infört flera andra åtgärder för att göra elbilar attraktiva. Fram till 2021 betalade elbilsägare ingen vägskatt och fram till 2017 var de helt befriade från vägavgifter. Sedan 2023 betalar elbilar endast 70 procent av vägavgifterna, och de har fortfarande rätt att använda bussfiler i storstäderna.

Den norska regeringen har även prioriterat utbyggnaden av laddinfrastruktur, vilket har varit avgörande för omställningen. Snabbladdningsstationer har installerats längs alla större trafikleder, vilket säkerställer att elbilister kan resa långa sträckor utan oro för laddning. Dock är snabbladdning dyrare än hemmaladdning, vilket är ett pris konsumenter är villiga att betala för ökad tillgänglighet.

Lärdomar för EU och resten av världen

Medan EU siktar på att fasa ut bensin- och dieselbilar till 2035 visar Norge att en snabbare omställning är möjlig – men det kräver långsiktig planering. Norge började sina satsningar på elbilar redan på 1990-talet, med gradvisa åtgärder som har byggt upp dagens framgångsrika elektrifiering.

I kontrast kämpar många andra europeiska länder med att nå sina klimatmål. I Tyskland sjönk försäljningen av elbilar med 22 procent i november 2024 jämfört med samma månad året innan. Höga kostnader och bristande laddinfrastruktur är några av de största hindren.

Norges erfarenheter visar att en kombination av ekonomiska incitament, infrastruktursatsningar och politisk vilja är avgörande för en framgångsrik omställning till eldrivna transporter. Från och med 2025 tar Norge steget fullt ut och lämnar fossildrivna bilar bakom sig – en milstolpe som många andra länder nu ser upp till.

Källa: Merkur