Flera partier är överens om att ställa sig bakom en utbyggnad av verksamhetsmark på Distorp. Frågan är politiskt omstridd eftersom det både rör sig om åkermark och ett behov av att hitta en plats för företag som kommer behöva flytta när järnvägen Ostlänken byggs.
Järnvägsspåren för Ostlänken kommer att läggas på en plats där det idag finns många företag som kommer behöva flytta. Utöver det har Linköpings kommun ett stort underskott av mark för företag, vilket gör att det även finns ett stort behov av att erbjuda ny verksamhetsmark åt företag som vill etablera sig eller växa.
– Vi är beroende av skatteintäkter från näringslivet om vi ska kunna ge Linköpingsborna en god skola, vård och omsorg. Vi har helt enkelt inte råd att säga nej till de arbetstillfällen som en utbyggnad av Distorp medför. Det är den huvudsakliga anledningen till att vi kristdemokrater har valt att ställa oss bakom, säger Liselotte Fager, gruppledare för Kristdemokraterna i Linköping.
Om all åkermark som är utpekad i kommunens planer för möjlig byggnation fram till år 2060 bebyggs motsvarar det tre procent av åkermarken i hela kommunen. Samtidigt pågår ett arbete med att undanta redan utpekad åkermark vilket gör att siffran kommer att bli lägre än så. Området Distorp finns med i kommunens översiktsplan sedan snart femton år. När Linköpings kommun exploaterar åkermark ska det finnas ett uttalat behov av väsentligt intresse.
– De företagsetableringar som möjliggörs med en byggnation av Distorp är till stor del den typ av jobb som Linköping idag har för lite av. Vi behöver fler i jobb och färre i utanförskap och det får vi med Distorp. Vi ser inte några andra realistiska alternativ för att möjliggöra de arbetstillfällen en etablering skapar. Utan Distorp går vi miste om dessa arbetstillfällen. Vi kan inte fortsätta säga nej till företag som vill etablera sig här, och som kan erbjuda precis det vi i Linköping behöver, och samtidigt säga att vi gör allt för att få dem som står utanför in på arbetsmarknaden. Det är inte trovärdigt, säger Cecilia Helber, kommunalråd i opposition.
– Distorp omfattar 0,4 procent av all åkermark i Linköping. Vi har fortfarande gott om bördig mark kvar som kan säkra livsmedelsförsörjningen för oss och kommande generationer. Vi har en plan för hur åkermarken ska värnas, säger Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande.
Med närheten till E4:an har Distorp ett gynnsamt läge. Den planerade trafikplatsen Staby kommer att avlasta trafik som idag går via vägarna söder om E4:an för att nå exempelvis Gärstad. Med den nya trafikplatsen kan trafik enklare angöra såväl Distorp och Gärstad samtidigt som det blir enklare att nå ut till Ekängen.
– Med det gynnsamma läget vid E4 och vid Tekniska verken finns möjlighet att prioritera etableringar som bidrar till den gröna omställningen, cirkularitet och resurseffektivitet. Distorp löser både det akuta behov som finns av att få fram verksamhetsmark samtidigt som det tryggar utbudet av mark på längre sikt. Något annat hållbart och realistiskt alternativ finns inte i Linköping, säger Stefan Erikson , kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Källa: Linköpings kommun