Fler elbilar men omställningen går långsamt på landsbygden

Den svenska vägfordonsflottan genomgår en omfattande omställning mot elektrifiering, där fossila bränslen ersätts av eldrift. Foto: precious madubuike/unsplash

Den svenska vägfordonsflottan genomgår en omfattande elektrifiering, där fossila bränslen ersätts av eldrift. Trafikanalys har på uppdrag av regeringen uppdaterat sina analyser för att fördjupa kunskapen om utvecklingen, med fokus på laddbara fordon och deras spridning.

Laddbara fordon och privatleasing

Privatleasing har tidigare varit en viktig drivkraft för ökningen av laddbara personbilar. Men sedan 2023 har högre räntor och borttagen bonus för elbilar gjort privatleasing av elbilar dyrare. Detta har lett till att fler återgått till leasing av bensinbilar. Nybilsförsäljningen av elbilar visar en svag nedgång, medan laddhybrider har blivit något vanligare. Under de första tre kvartalen 2024 var andelen nyregistrerade laddbara personbilar 56 procent, jämfört med 58 procent under 2023. Laddbara bilar har spridit sig till alla svenska kommuner, men de är fortfarande mest koncentrerade till storstäder. På landsbygden är fordonsflottan oftast äldre, vilket fördröjer omställningen.

Elektrifieringens geografiska och socioekonomiska mönster

Faktorer som inkomst, boendeform och hushållens könsfördelning förklarar vilka som väljer elbilar. Hushåll med högre inkomst, som bor i villa eller bostadsrätt och har en övervikt av män, är mer benägna att både köpa och leasa elbilar. Elbilshushåll återfinns ofta i områden med högutbildad befolkning och en majoritet med svensk bakgrund. Dessa hushåll har dessutom ofta en bil sedan tidigare.

Lätta och tunga lastbilar

Andelen eldrivna lätta lastbilar har ökat kraftigt sedan 2021, även om tillväxten avtagit under 2024. Dessa fordon är främst koncentrerade till samma områden som laddbara personbilar, men saknas fortfarande helt i vissa kommuner. För tunga lastbilar har elektrifieringen varit långsam. Den nyregistrerade andelen tunga eldrivna lastbilar har dock vuxit till cirka sex procent 2024, delvis tack vare ett försök med lättare tunga lastbilar som kan köras med B-körkort. Eftersom många lastbilar ägs av företag är det svårt att fastställa exakt var dessa fordon används.

Elektrifiering av bussflottan

Elektrifieringen av stadsbussar har fortsatt, där nästan alla nyregistreringar nu är eldrivna. Däremot är det få eldrivna regionbussar på marknaden, vilket begränsar tillväxten inom segmentet. Elektrifieringen är starkt kopplad till offentlig upphandling, vilket gör att registreringsstatistiken varierar mellan åren.

Framsteg och utmaningar

Trots framstegen i omställningen krävs åtgärder för att säkerställa en bredare spridning av elfordon, särskilt till landsbygden och mindre tätorter, samt för att motverka kostnadsbarriärer för hushåll och företag.

Rapporten "Elektrifierade fordon i Sverige – en analys av laddbara fordon över tid och geografi" har tagits fram av Trafikanalys på uppdrag av regeringen. Den kompletteras av rapporten "Storskalig elektrifiering av transportsektorn – ett kunskapsunderlag", som belyser viktiga frågor för omställningen till ett elektrifierat transportsystem.

Källa: Trafikanalys