Storsatsning på kollektivtrafik i Tel Aviv och dess omgivningar

Prototyp av tåget som kommer att trafikera längs Tel Avivs röda linje. Foto: Ynhockey, CC BY-SA 4.0 på Wikimedia Commons

Flera stora spårvägsprojekt genomförs just nu i Tel Aviv och i stadens omgivningar. Tel Avivs snabbspårvägsprojekt, även känt som Dankal, utökas med två nya linjer – den lila och den gröna linjen. Dessa kompletterar den röda linjen vars byggnation startade 2011 och öppnades 2023 till en rapporterad kostnad av nästan fem miljarder amerikanska dollar.

Gröna linjen – 39 kilometer och 62 stationer

Den gröna linjen kommer att sträcka sig 39 kilometer, inklusive 4,5 kilometer underjordiska spår genom centrala Tel Aviv. Linjen får totalt 62 stationer och kommer att löpa från Rishon LeZion, norrut genom Holon till centrala Tel Aviv. Därefter delar sig linjen i två grenar – en mot Herzliya i norr och en annan mot Ramat HaHayal i nordost.

Lila linjen – 27 kilometer och 43 stationer

Den lila linjen blir 27 kilometer lång med 43 stationer och kommer att vara helt ovanjordisk. Den förbinder Sheba-sjukhuset via Giv’at Shmuel och Kiryat Ono och går vidare från Arlozorov i Tel Aviv till Yehud och Or Yehuda genom Ramat Gan.

Stora kontrakt för byggnation och underhåll

Konsortiet Light TLV, som består av byggföretaget Shapir och ingenjörsföretaget CAF, har tilldelats ett kontrakt värt en miljard euro för att utforma, bygga, finansiera och underhålla den lila linjen. Linjen beräknas vara i drift till 2027. Kontraktet omfattar även underhåll under 25 år.

Samtidigt har ett annat konsortium, bestående av det israeliska infrastrukturbolaget Electra, tillsammans med Alstom och Dan Public Transportation, vunnit ett kontrakt värt 2,6 miljarder euro för att bygga och underhålla den gröna linjen.

Total kostnad för tre linjer – 50 miljarder shekel

Den sammanlagda kostnaden för de tre linjerna uppskattas uppgå till omkring 50 miljarder shekel, vilket motsvarar ungefär 13 miljarder amerikanska dollar.

Källa: Constructionbriefing.com