Deutsche Bahn planerar vätgasdrift för dieseltåg - Testcenter i Bremen möjliggör konvertering

Lokmaskinerna på depån i Bremen. Foto: Larissa Rohr/Deutsche Bahn

Tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn har meddelat att de planerar att bygga ett testcenter vid sin anläggning i Bremen i samarbete med forskningsinstitutet Fraunhofer IFAM. Syftet är att utveckla och demonstrera konvertering av dieseldrivna tåg till att drivas med vätgas.

Deutsche Bahn, som har världens största järnvägsnät, underhåller och överser redan idag dieselmotorer och drivlinor vid anläggningen i Bremen. Företaget har ingått avtal med stadens myndigheter för att säkerställa en framtid för anläggningen även i takt med att järnvägssektorn blir alltmer koldioxidfri.

Fokus på elektrifiering men även vätgas som alternativ

Bolaget prioriterar elektrifiering för att minska koldioxidutsläppen och vid slutet av 2023 drevs 68 procent av dess nät på förnybar el. Samtidigt utvärderas vätgas som ett alternativ för att hålla befintliga fordon i drift.

Modern teknik ska förlänga tågens livslängd

– Framtidsinriktade projekt som det här i Bremen hjälper oss och järnvägssektorn att driva dagens motorer med framtidens bränslen, som vätgas – sade Daniela Gerd tom Markotten, styrelseledamot för digitalisering och teknik vid Deutsche Bahn.

– Det innebär att vi inte behöver ställa fungerande tåg och lok på sidospår i förtid. Det sparar resurser och är ekonomiskt fördelaktigt.

Tekniska och ekonomiska utmaningar

Förbränningsmotorer som drivs med vätgas är generellt mindre effektiva än bränsleceller, vilket kan öka driftskostnaderna på grund av högre bränsleförbrukning. Samtidigt har flera regionala järnvägar i Tyskland haft problem med driften av bränslecellståg, antingen på grund av tekniska utmaningar eller brist på vätgas.

Delstaten Baden-Württemberg drog redan 2022 slutsatsen att konvertering av dieseldrivna linjer till vätgasdrift skulle bli dyrare i längden jämfört med direkt elektrifiering eller batteridrift. Trots detta fortsätter Deutsche Bahn att undersöka möjligheten att använda vätgas för att minska beroendet av fossila bränslen och skapa en mer hållbar järnvägssektor.

Källa: Deutsche Bahn