Forskning: Solförsörjd grön vätgas ger högre utsläpp än diesel - Blå vätgas lägre

Vätgasdriven lastbil tankas. Källa: Daimler Benz

Lastbilar som drivs med grön vätgas från solenergi kan ge högre utsläpp per kilometer än diesel. Det visar en vetenskaplig studie publicerad i en ansedd tidskrift.

En forskargrupp från University of Texas i Austin och det Illinois-baserade energikonsultföretaget GTI Energy har analyserat vätgasens livscykelutsläpp för transportsektorn. Deras beräkningar visar att solbaserad vätgas ger ett utsläpp på 0,35 kilo koldioxidekvivalenter (CO2e) per tonkilometer, medan diesel ligger på 0,30 kilo CO2e per tonkilometer.

Indirekta utsläpp och vätgasläckage spelar roll

Beräkningarna tar hänsyn till indirekta växthusgasutsläpp, inklusive vätgasläckage, vilket kan bidra till en högre klimatpåverkan än tidigare antagit.

Blå vätgas kan vara ett bättre alternativ

Forskarna fann att blå vätgas – som produceras genom naturgas med koldioxidinfångning – kan vara ett bättre alternativ ur utsläppssynpunkt än grönt vätgas från solenergi. Orsaken är de höga indirekta utsläppen från solpanelstillverkning, särskilt när dessa produceras i länder med kolintensiv elproduktion.

Innovativ metod kan minska utsläppen

University of Texas i Austin har i samarbete med GTI Energy utvecklat en ny metod för att minska utsläppen från vätgasproduktion. Genom en mer effektiv elektrolysteknik och avancerad koldioxidinfångning hoppas forskarna kunna minska skillnaden mellan olika vätgastyper och göra solkraftsbaserad vätgas mer konkurrenskraftig ur klimatsynpunkt.

Betydelse för framtidens transporter

Resultaten väcker frågor kring vilka energikällor som bör prioriteras i omställningen till fossilfria transporter. Studien understryker vikten av att ta hänsyn till hela produktionskedjan för att välja den mest hållbara lösningen för framtidens lastbilstrafik.

Källa: Hydrogen Insight