Efter 3,5 års arbete är schaktet ner till den kommande tunnelbanestationen Sofia, i centrala Stockholm, nu färdigsprängt. Totalt har 126 sprängsalvor avlossats för att nå ner till det som beskrivs som ett av världens djupaste hisschakt till en tunnelbanestation. Arbetet innebär en milstolpe i projektet med att bygga ut Blå linje till Nacka och Söderort.
Efter 3,5 år, 126 sprängsalvor och över 100 000 ton berg är det djupa schaktet ner till station Sofia färdigsprängt. Här ska hissarna gå mellan Stigbergsparken och den nya stationen under jord.
– Nu har vi sprängt ut ett av världens djupaste hisschakt till en tunnelbanestation, säger Zerdes Kahraman, byggledare i Stigbergsparken.
Den första sprängningen var i november 2021 och sedan dess har 126 salvor sprängts – den allra sista i fredags, den 11 april. Kompletterande mindre sprängningar kan dock behöva göras även efter detta datum.
I Stigbergsparken byggs den nya stationen Sofia. På den nya stationen beräknas 35 000 resenärer kliva av och på tunnelbanan varje dygn och Sofia blir en viktig knutpunkt på Södermalm.
Stationen kommer att ligga 100 meter under mark och åtta stora, ljusa snabbhissar kommer att ta resenärerna till och från plattformen på 30 sekunder.
Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är 2030.
Om projektet
Blå linje byggs ut från Kungsträdgården och får två förgreningar från station Sofia på Södermalm. En förgrening går söderut via Gullmarsplan och en förgrening går österut till Nacka. På Nackagrenen byggs stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och slutstationen Nacka.
Söderortsgrenen går söderut via Gullmarsplan och vidare till Sockenplan, där den kopplas samman med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje. Utbyggnaden avlastar befintlig tunnelbanetrafik via T-Centralen och Gullmarsplan, vilket möjliggör tätare trafik både på Farsta- och Skarpnäckgrenen.
Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till 2030.
Källa: Region Stockholm