En stor majoritet i riksdagen ställer sig bakom att ersätta den för närvarande gällande ordningen med ett överskottsmål i statsbudgeten med ett balansmål. Syftet är att möjliggöra större investeringar i bland annat infrastruktur. Enligt utredningen kommer investeringsutrymmet öka med cirka 25 miljarder kronor per år [från 2027]. Dock lämnas det så kallade skuldankaret oförändrat, skriver bransch- och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen
Nyligen presenterades också totalförsvarspropositionen 2025–2030. Analysen av transporternas betydelse för försvarets behov är utförligt beskriven i propositionen. En lång rad utredningar ska genomföras. Regeringen pekar på vikten av att riva de barriärer som hindrar samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Denna insikt är välkommen men måste snarast omsättas i handling.
Transportinfrastrukturen är ett av de sex prioriterade områdena i totalförsvarspropositionen, läs mer i separat artikel. Tågföretagen ser dock inte någon tydlig koppling till den ordinarie processen för infrastrukturutveckling och till den i sammanhanget centrala infrastrukturpropositionen som presenterades i början av oktober. Tågföretagen påminner om infrastrukturpropositionens skrivningar om att projekt som i huvudsak syftar till att stärka totalförsvaret måste bedömas och finansieras i särskild ordning. Kopplingen mellan samhällets generella behov och totalförsvarets behov belystes utförligt i Sveriges radios senaste avsnitt av Gräns.
En majoritet av de knapp 6 000 anställda på Ikea i Älmhult pendlar till jobbet, många söderifrån. Dessvärre är Ikeas utveckling hotad av de dagliga bristerna i järnvägssystemet, med tydliga paralleller till de rapporter som nyligen publicerades av Omtag Svensk Järnväg. Utvecklingen av Älmhult som Ikeas hjärta och kulturbärare har gått hand i hand med en helt rimlig förväntan om förbättringar av infrastrukturen i södra Sverige, anser Tågföretagen. Med de löften – exempelvis har avtal har skrivits med kommuner om 100 000 bostäder – som lämnats från tid till annan är Ikeas satsning inte förvånande och säger en del om skyldigheten för staten att stå upp för långsiktiga löften. Politikskiften och ändrade direktiv till Trafikverket har dock försenat utbyggnaden av järnväg från Lund och norrut. Utredning har lagts till utredning, skriver Tågföretagen i ett pressmeddelande.
Kompetens är en av branschens viktigaste frågor
Det finns det en oro att kompetensbristen påverkar förutsättningarna att färdigställa järnvägsinvesteringar. Även den över tid ökade efterfrågan på järnvägstransporter kommer kräva mer kompetens. Kompetens är en branschens viktigaste frågor. Det skriver Myndigheten för yrkeshögskolans, MYH, i sin områdesanalys över järnvägsbranschen.
Källa: Tågföretagen