Det globala näringslivet upplever att regelverken har blivit allt mer komplexa under de tre senaste åren. Nu gör många företag stora investeringar i teknik för regelefterlevnad, men samtidigt är det fler som behöver använda sig av AI för att lösa regelverksfrågorna. Det här visar revisionsbyrån PwC:s undersökning Global Compliance Survey, med svar från drygt 1 800 personer i ledande befattningar.
Enligt rapporten svarar 85 procent att regelverken de behöver förhålla sig till har blivit mer komplexa under de tre senaste åren. Trenden märks av inom samtliga undersökta branscher, men allra mest bekymrade är finansbranschen där 90 procent ger samma svar, följt av industri- och servicebranscherna (86 procent).
– Regelverk spelar en viktig roll för ett sunt affärsklimat, men i vår senaste globala vd-undersökning ser vi att den regulatoriska miljön även är det främsta hindret för omställning av affärsmodeller. 64 procent menar att den hindrar det egna företaget från att skapa värde, och här är regelverkens komplexitet en starkt bidragande orsak, menar Christer Johnsson som är Risk Leader på PwC Sverige.
För att möta kraven på regelefterlevnad uppger 71 procent att de planerar för satsningar på digitala initiativ under de närmaste tre åren.
– Samtidigt famlar fortfarande många företag efter lösningar inom AI-området, där vart tredje företag anger att de inte använder eller genomför förberedande arbete när det gäller AI-stöd för regelverk, berättar Christer Johnsson.
När det gäller företagens prioriteringar av enskilda delar inom regelområdet, hamnar cybersäkerhet samt dataskydd och dataintegritet överst, vilket drygt hälften (51 procent) av respondenterna anger. Därefter följer bolagsstyrning som 40 procent lyfter fram.
Undersökningen har även tittat närmare på var företag upplever att regelverkens komplexitet har haft negativ påverkan på organisationen under de tre senaste åren. Här anger 89 procent att implementering eller underhåll av IT-system har påverkats negativt av den ökade komplexiteten från regelverk. Drygt vart tredje bolag upplever till och med att ökningen är mycket stor. På andra plats hamnar ledningens möjlighet till fokus, och därefter negativ påverkan på företagets förmåga att ställa om och förändra den egna affärsmodellen.
– I en alltmer komplex regelmiljö behövs en tydlig strategi för regelefterlevnad och även ett tydligt ledarskap som driver frågorna. Det fungerar inte längre att agera på ett traditionellt sätt eftersom nya utmaningar kräver nytänkande, där det gäller att snabbt identifiera och förstå uppkomna risker. För att nå dit krävs utveckling av processer och införande av ny teknik, avslutar Christer Johnsson.
Undersökningen innehåller svar från 1 802 personer i ledande befattningar, och cirka fyra av tio respondenter är företagsledare. Totalt ingår företag från 63 länder i undersökningen.