Säkrar Mälarenergis avfallspanna

Inspekterar med drönare inuti pannan

När Mälarenergis avfallspanna på Block 6 i Västerås stoppades på grund av en driftstörning, passade man på att testa Inspectas drönare. Uppdraget var att undersöka vilket slitage som skett på ledskenorna före slangfiltret sedan den föregående revisionen. En inspektion som traditionellt sätt skulle kräva ett dyrt och tidsödande ställningsbygge, klarades med drönarens hjälp av på en halv dag, berättar Peter Gewert på Mälarenergi. 

Peter Gewert är Asset Manager på Mälarenergis kraftvärmeanläggning Block 6 i Västerås, som står för ungefär hälften av Västerås totala fjärrvärmeförbrukning och är världens största avfallspanna.

– Vi hade en driftstörning i pannan och var tvungna att stoppa anläggningen. Jag hade tidigare hört om Inspectas drönare, så förutom att åtgärda pannan ville jag också prova hur inspektion med drönare funkar.

Peter berättar att man dels ville kontrollera ledskenorna på slangfiltret i reaktorn, dels kolla statusen på gasfördelningsplåtarna.

– För att komma åt att inspektera ledskenorna innebär det normalt ett ställningsbygge som kostar flera hundra tusen kronor.

Mälarenergi lät istället Inspectas ”bolldrönare” göra jobbet. Drönaren är utrustad med flera funktioner som underlättar vid besiktning av slutna och svåråtkomliga utrymmen. Bland annat har den filmkamera, värmekamera och kraftig LED-belysning som gör det möjligt att navigera och dokumentera skador inuti mörka rör och cisterner. Drönarens kolfiberbur tar samtidigt emot stötar och skyddar utrustningen ombord under flygfärden.

När ledskenorna i toppen på reaktorn skulle inspekteras, cirka 25-30 meter upp, så skickade Inspectas drönarförare in drönaren genom en lucka i botten på reaktorn, hela vägen upp. När man tittade på gasfördelningsplåtarna så lät man drönaren istället ta vägen in genom en lucka i toppen av reaktorn.

 

Inspektionen visade att det fanns en del att åtgärda i reaktorn.

– Vi såg att det fanns stort behov av att åtgärda ledskenorna. Skicket hade blivit förvärrat sedan det förra stoppet i höstas, säger Peter och berättar att även gasfördelningsplåtarna behövde åtgärdas.