Instabox förvärvar norska last-mile bolaget Porterbuddy

Alexis Priftis, CEO and Founder Instabox, and Henrik Gerner-Mathisen, CEO and Founder Porterbuddy. Foto: Instabox

Instabox har ingått ett avtal om att förvärva den snabbväxande norska frakttjänsten Porterbuddy. Förvärvet är ett viktigt steg i Instabox pågående satsning på den norska marknaden och möjliggör en fortsatt hög tillväxt. Instabox kommer nu att kombinera marknadsledande skåpleveranser med Porterbuddys innovativa teknologi för hemleveranser på alla marknader. Samtidigt kommer Verdane, Porterbuddys majoritetsägare, att återinvestera sin andel och investera nytt kapital i Instabox.

Instabox fortsätter att växa snabbt, 2021 översteg intäkterna 700 miljoner kronor, nästan en tredubbling mot 2020. Den organiska tillväxten har varit betydande, genom den fortsatt aggressiva utrullningen av nya smarta paketskåp på alla marknader och att ett flertal nya e-handlare anslutit sig till tjänsten. Under 2021 genomfördes också ytterligare ett antal tillväxtinitiativ, inklusive förvärvet av nederländska Red je Pakketje samt de nyligen annonserade planerna på att gå in på den tyska marknaden. Förvärvet av hemleveranstjänsten Porterbuddy stärker Instabox på den norska marknaden och kommer att vara viktigt i den fortsatta utvecklingen av hemleveranstjänster på alla nuvarande såväl som nya marknader.

Porterbuddy lanserades 2017 och har tagits emot väl av både de största e-handlarna i Norge och de norska konsumenterna. De har snabbt blivit marknadsledare inom samma dag-leveranser i Norge och deras snabba, flexibla leveranser i kombination med möjligheten att ta emot leveranser från flera e-handlare vid samma tillfälle har bidragit till att Porterbuddy nu är ett av norrmännens favoritalternativ när det kommer till frakt.

– Vi har haft ögonen på Porterbuddy ett tag och de är ett av de mest innovativa sista milen-företagen i Norden. Jag är särskilt imponerad av deras 4,9 av 5,0 i användarbetyg vilket vittnar om att de delar vår besatthet av användarnöjdhet. Deras teknikstack sticker också ut och jag håller den som en av det starkaste som finns på marknaden för hemleveranser. Vi kunde inte vara gladare för att få jobba tillsammans med det starka teamet på Porterbuddy när vi nu fortsätter att expandera till nya marknader, säger Alexis Priftis, vd och grundare av Instabox.

Porterbuddy täcker för närvarande cirka 60 procent av befolkningen i Norge och levererar i Stor-Oslo samt längs kusten till Kristiansand, Stavanger, Bergen och Trondheim i norr och det finns planer på ytterligare geografisk expansion. Porterbuddy levererar paket från populära handlare som Varner, Jollyroom, Komplett och Farmasiet. Instabox kundportfölj innehåller välkända varumärken som blush.no, Boozt och Lyko.

– Vi har försökt stärka vår konkurrenskraft under en tid, och Instabox är en bra partner med kompetens som kompletterar oss . Vi är imponerade av Instabox-teamet, deras marknadsledande position i Sverige och den tillväxtresa bolaget gjort. Vårt kombinerade tjänsteutbud kommer att skapa en tydlig nordisk marknadsledare, med unika produkter och tjänster till handlare och konsumenter, säger Henrik Gerner-Mathisen, vd och grundare av Porterbuddy,

Verdane, som tillsammans med Canica äger en majoritetsandel i Porterbuddy, kommer att återinvestera alla intäkter från transaktionen och även gå in med nytt kapital. Därmed blir de en av Instabox stora aktieägare.

– Vi vill tacka Porterbuddy-teamet för en fantastisk resa tillsammans. Samtidigt är vi glada att ansluta oss till Instabox-teamets resa mot att förvandla e-handels last mile-leveranser. När nu två av Europas mest innovativa lösningar för leveranser kombineras kommer Verdane-teamet att bidra med sin erfarenhet från att skala över 40 digitala konsumentföretag för att stödja Instabox i arbetet med att erbjuda grönare och mer användarvänliga alternativ, kommenterar Christian Jebsen, partner på Verdane.