Banedanmark tilldelar NNIT nytt fullservicekontrakt för sina administrativa IT-system. NNIT kommer att ansvara för drift, service och support av Banedanmarks administrativa IT-system och applikationer, inklusive servicedesk och support på plats. Kontraktet löper på fem år med möjlighet till förlängning med ytterligare två år.
Pär Fors, vd, NNIT, kommenterar: "Vi är mycket glada över att ta på oss detta fullserviceavtal med Banedanmark, som bokstavligen håller Danmarks tågtrafik på rätt spår. I många år har NNIT bakom kulisserna hjälpt till att säkerställa kritisk infrastruktur i Danmark. Vi är mycket glada över att lägga till Banedanmark till vår offentliga kundbas, och vi ser fram emot att hjälpa dem i deras uppdrag att bygga Danmarks nya gröna järnväg”.
Efter den framgångsrika och smidiga övergången av tjänster från den befintliga leverantören kommer NNIT att leverera infrastrukturtjänster samt driva driften och supporten för Microsoft 365, Microsoft BizTalk, olika andra affärsapplikationer och SAP Basis, inklusive servicedesk, skrivbordshantering, supporttjänster för slutanvändare och support på plats.
Banedanmark levererar järnvägstransporten för hundratusentals passagerare och tusentals ton gods i Danmark. För närvarande bygger Banedanmark ny grön järnväg samtidigt som man underhåller och uppgraderar befintliga järnväg.