En ny typ av godsvagn ska tillförsäkra mer gods på den klimatvänliga järnvägen. Inom ramen av en forskargemenskap utvecklade DB Cargo och VTG den modulära m²-vagnen (uttalas "m-square"). Vagnen har nu fått klartecken för serieproduktion.
Vagnen gör godstransporterna på järnväg betydligt mer ekonomiska och flexibla – och den har potential att bli den nya ryggraden i branschens stora vagnsflottor.
Kan omkonfigureras
Slutligen kan en enskild godsvagn snabbt konfigureras på nytt i valfri längd, syfte och struktur för mycket olika laster. Hittills har godkännandet av en vagn varit knutet till en viss typ av last, som sedan inte kunde ändras.
Konventionella godsvagnar ges ett "livstids" syfte när de registreras. Denna begränsning gäller inte längre med den nyutvecklade m² vagnen. De är anpassningsbara till olika varor. Detta möjliggörs av dess modulära struktur. Löstagbara behållare och tillbehör kan variera, liksom längden. Till exempel kan en vagn forsla extra stora trädstammar tack vare det modulära systemet. Samma gäller fuktkänslig cellulosa och pappersrullar vid behov.
Vagnen som för helt nya stålrullar från stålverket kan även användas som skrot vilket möjliggör klimatvänliga och mycket ekonomiska cirkulära transporter.
Sparar resurser
Beroende på applikationsscenariot tar förändringen högst en dag, ibland till och med bara några minuter. För en tid sedan gav European Union Agency for Railways (ERA) klartecken för projektet och beviljade DB Cargo-godkännande för envagnståg.
Sedan dess har DB Cargo drivit marknadslanseringen och kommer att förlita sig på det innovativa godsvagnssystemet för ny- och ersättningsköp. Detta skulle också kunna spara resurser i vagnflottan på lång sikt: DB Cargo har för närvarande cirka 63 000 godsvagnar enbart i Tyskland.
Pressmeddelande Deutsche Bahn