Den nya rapporten Gröna kommuner på väg 2022 tar pulsen på omställningen till fossilfri trafik i kommuner och regioner. Klimatpåverkan från våra transporter minskar. Men det går för långsamt, och olika fort i olika delar av landet. Omställningen sker på bred front även på landsbygden, men den behöver fler verktyg för att få upp farten. Kommunerna är nyckelspelare i omställningen till fossilfri trafik. Gröna Mobilister har i nästan tjugo års tid granskat deras arbete för hållbara transporter och lyft fram föregångare.
I den nya rapporten Gröna kommuner på väg 2022 analyseras omställningen av transportsektorn ur ett lokalt och regionalt perspektiv med hjälp av de kommunala 2030-indikatorer som tagits fram i samarbete med 2030-sekretariatet. Rapporten erbjuder lägesbeskrivningar och trendspaningar. Den identifierar de delar av omställningen, de kommuntyper och de landsändar som behöver ytterligare en skjuts framåt. Framstående kommuner uppmärksammas. De viktigaste slutsatserna sammanfattas på de fem första sidorna av den omfattande rapporten.
– Utvecklingen går åt rätt håll, säger Gröna Mobilisters generalsekreterare Stefan Andersson. Omställningen sker på bred front i hela landet. Föreställningen att landsbygden släpar efter är till stor del felaktig.
Men landsbygdskommuner uttrycker också frustration över väghinder i förändringsarbetet. Och omställningen går för långsamt för att nå klimatmålet för år 2030.
– Vi hoppas att denna rapport ska vara till hjälp för alla som vill agera lokalt och regionalt för att skynda på omställningen av transportsektorn, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson. En sak är klar: för att ge kommunerna en chans att ro omställningen i hamn måste de få skarpare verktyg av riksdag och regering.