Större kapacitet och bättre effektivitet på rutten mellan Karlskrona och Gdynia när de två största E-Flexerfärjorna hittills sätts in under 2022
Stena Lines senaste tillskott till företagets fartygsflotta – Stena Estelle – har redan seglat runt halva jordklotet. Efter att i juni ha lämnat det varv i östra Kina där den byggdes, har färjan passerat Singapore, Indien, Mellanöstern och Gibraltar, innan den satte kurs mot Östersjön.
För närvarande ligger Stena Estelle vid Remontowa-varvet i Gdansk i Polen. Där ska slutjusteringarna ske så att färjan sedan kan sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia. Den första avgången planeras till den 4 september från Gdynia, och det går redan att boka resor med fartyget på Stena Lines hemsida.
– Vi är väldigt glada över att kunna presentera vår nya färja Stena Estelle, som kommer att göra det möjligt för oss att förbättra vårt erbjudande till både våra fraktkunder och passagerare. Fartyget är splitter nytt och det mest moderna i hela vår flotta, vilket innebär ett enormt lyft både för kapaciteten, effektiviteten och serviceupplägget. Med Stena Estelle and hennes tvillingfartyg Stena Ebba, som anländer till Polen i november i år, skapar vi inte bara möjligheter att utveckla vårt eget företag och rutten Karlskrona-Gdynia, säger Marek Kiersnowski, Trade Director Baltic Sea South, Stena Line.
Stena Estelle och hennes systerfartyg Stena Ebba är de två största E-Flexerfärjor som någonsin byggts och kommer att innebära ett uppsving för rutten Karlskrona-Gdynia. De 240 meter långa fartygen har 263 hytter, gott om plats för 1 200 passagerare och en fraktkapacitet om 3 600 lastmeter, vilket innebär att de kan ta 15 procent mer gods än de hittillsvarande E-Flexerfärjorna.
Förstärkningen av kopplingen mellan Sverige och Polen är ett exempel på hur Stena Line möter den ökande efterfrågan från kunder i södra och östra Östersjöområdet. Företaget har redan tidigare gjort stora investeringar i en modern flotta, och öppnat en helt ny rutt mellan Nynäshamn och Hangö i Finland.