Tallink Grupp publicerar idag sitt finansiella resultat för tredje kvartalet 2022, ett resultat som visar bolagets fortsatta väg mot att nå positivt resultat.
Under tredje kvartalet 2022 var koncernens oreviderade nettovinst 37,9 miljoner euro (nettovinst på 5,5 miljoner euro under tredje kvartalet 2021). Tredje kvartalets EBITDA var 67,7 miljoner euro (35,1 miljoner euro under tredje kvartalet 2021). Koncernens oreviderade intäkter för tredje kvartalet 2022 ökade med 49,9 % jämfört med samma period 2021 och uppgick till 255,6 miljoner euro (170,5 miljoner euro under tredje kvartalet 2021). De största orsakerna till intäktsökningen är restaurang- och butiksförsäljning ombord, biljettintäkter och intäkter från de charteravtal som bolaget har med sex fartyg uthyrda i slutet av tredje kvartalet.
Vid utgången av tredje kvartalet uppgick bolagets totala likviditetsbuffert likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter till 226,0 miljoner euro (252,5 miljoner euro den 30 september 2021).
– Resultaten från det tredje kvartalet i år börjar äntligen likna den normalitet vi var vana vid före covid-19 pandemin och innebär en stor förbättring jämfört med de senaste åren. Vinsten under kvartalet är fortfarande inte i närheten av nivåerna vi hade innan pandemin, men vi har all anledning att vara nöjda, säger Tallink Grupps vd Paavo Nõgene i en kommenterar.
– Resultatet beror delvis på att resenärernas förtroende för resor ökat. Passagerarantalet har under året nått nivåer som ligger i närheten av 2019, särskilt i juli i år, men resultatet återspeglar också en något förändrad operativ struktur för vår verksamhet. Sedan pandemins början har Tallink Grupps fartyg varit mycket efterfrågade som boende i olika länder, vilket har gjort det möjligt för oss att hitta stabila inkomstkällor och därmed inte vara lika beroende av att att resandet snabbt ska komma tillbaka. Denna nya intäkt, även om den är tillfällig, är särskilt positiv under lågsäsong vilket är orsaken till att flera av företagets fartyg har hyrts ut för höst-vintersäsongen.
– Förutom ett bra resultat för tredje kvartalet har vi ytterligare en anledning att fira under dessa sista månader av verksamhetsåret, då vår efterlängtade nya familjemedlem My Star anländer på linjen Tallinn-Helsingfors. Hon kommer att erbjuda våra kunder en ny nivå av kundservice och komfort redan under andra halvan av november i år. Det ser vi oerhört mycket fram emot, säger Paavo Nõgene.