Den spanska järnvägsoperatören Renfe kommer att starta kommersiell drift med det nya höghastighetståget under varumärket Avlo den 23 juni 2021, meddelade bolagets VD, Isaías Táboas, nyligen.
Avlo-service, vars lansering ursprungligen var planerad till 6 april 2020, men som försenades på grund av Covid 19-pandemin, kommer att starta trafiken med fyra dagliga resor i varje riktning mellan Madrid och Barcelona.
En returresa från Barcelona via Girona till Figueres läggs till senare, så att städerna Guadalajara, Calatayud, Zaragoza, Lleida, Tarragona, Girona och Figueres kan anslutas till nordöstra korridoren.
I detta sammanhang har Avlo-biljetter sedan 26 januari 2021 erbjudits på ett pris av 5 euro. Under de första 24 timmarna av biljettförsäljningen registrerade Avlo-webbplatsen 204 000 besök och 486 000 sidvisningar, med 62 procent från mobila enheter. Renfe sålde 100 000 Avlo-biljetter inom drygt 24 timmar.
Lågprisvarianten av AVE-tågen kommer att heta AVLO (Alta Velocidad Low Cost) och premiärtågen sätts in på linjen mellan Madrid och Barcelona, men fler linjer följer allteftersom.
Avlo kommer att bli Renfes centrala höghastighetssegment med den största passagerarkapaciteten, 438 platser per tåg, vilket betyder drygt 20 procent fler platser än i tidigare tåg i 112-serien. De nya tågen kan nå hastigheter på 330 km/h.
Avlo-tågen är också utsläppsfria och de bidrar till hållbara transporter och körs på el som kommer från 100 procent förnybara energikällor.
Priset på biljetterna mellan Madrid och Barcelona kommer att variera mellan 10 och 60 euro, beroende på efterfrågan på avgångarna. För barn under 14 år som reser tillsammans med en vuxen blir priset 5 euro.
Till en början kommer det att bli två dagliga avgångar i varje riktning, något som kommer att utökas till fem i slutet av 2020 då avregleringen sätter in och konkurrenterna kommer in på banorna.
Senare kommer successivt även linjerna Madrid-Levante- Valencia-Alicante och Madrid-Córdoba-Málaga-Sevilla att tas i drift med nya AVLO-tåg.
Renfe är övertygade om att den nya tjänsten når en miljon resenärer per år under de första två åren i tjänst. Enligt företagets president kommer dessa passagerare att “stjälas” främst från dem som för närvarande reser med bil och bland de grupper som inte använder AVE för på grund av höga biljettpriser, till exempel familjer eller ungdomar. Ett av incitamenten för detta är det låga priset på 5 euro för barn under 14 år.
Lanseringen av ett billigt AVE utgör, tillsammans med digitalisering och internationalisering, en av pelarna i den strategiska plan som Renfe har utvecklat för att förbereda inför slutet på sitt monopol och ankomsten av konkurrenter. Företaget är övertygat om att denna nya lågpristjänst kommer att generera 20 procent av de totala intäkterna sett på ett tioårigt perspektiv.