Audi fortsätter ställa om företaget mot hållbar mobilitet och planerar för en bred elbilsoffensiv med över 20 helt eldrivna modeller till 2025. Nyckeln till framgång i omställningen är tillgången på laddinfrastruktur. Audi jobbar nu på ett koncept för snabbladdning vid tillfälliga behov och hög efterfrågan. Under andra halvåret kommer ett pilotprojekt sjösättas och testas i praktiken för att utvärdera en möjlig utrullning.
För första gången är mer än hälften av de nyintroducerade modellerna eldrivna med nya Q4 e-tron som viktig volymmodell. I takt med att antalet elbilar ökar växer även behovet av laddinfrastruktur. Audi har därför tagit fram ”Audi charging hub” som en potentiell lösning på tillfälliga behov vid hög efterfrågan. Konceptet bygger på laddstationer med ultrasnabb laddning som kan reserveras i förväg med en lounge i direkt anslutning.
Loungen vilar på ett flexibelt koncept med containerkuber som har ladduttag och är fyllda med återanvända litiumjon-batterier som energilager. Användningen av så kallade 2nd-Life-moduler från demonterade utvecklingsbilar gör inte bara att battericellerna får ett nytt användningsområde, de har också en stor fördel eftersom de är anpassade för att lagra likström. Det gör att den komplexa infrastrukturen med högspänningsledningar och dyra transformatorer blir onödig.
Tack vare den stora lagringskapaciteten på 2,45 Mwh behöver de sex laddpunkterna, som har en laddningskapacitet på upp till 300 kW, bara en 400 volts starkströmsanslutning. Det gör att en effekt på 11 kW per kub är tillräcklig för att kontinuerligt fylla de tre lagringsmodulerna med totalt 2,45 MWh och ladda dem under natten. Solcellspaneler på taket ger ytterligare tillgång till grön el. Det gör det inte bara enklare att välja lämpliga placeringar, det minskar också planläggningstiden och kostnaderna samtidigt som det sparar resurser. Det modulära konceptet ger också en maximal flexibilitet och skalbarhet.
– Laddningshubben visar på vårt engagemang i den elektriska eran och hur Audi tänker ‘Vorsprung durch Technik.’ En sådan flexibel högeffektiv HPC-laddningsstation kräver inte mycket från det lokala elnätet och har ett hållbart batterikoncept. Våra kunder drar fördel av det på flera sätt: från möjligheten att göra reservationer, tillgång till en lounge och korta väntetider tack vare ultrasnabb laddning. Det är genomgående premium, säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef för AUDI AG i Audis ledningsgrupp.
Det tar bara en dryg kafferast att ladda en elbil från Audi. Audi e-tron GT har som exempel en laddkapacitet på upp till 270 kW. Det gör att den under ideala förhållanden kan laddas för upp till 10 mil på ca 5 minuter, och från 5 till 80 procent på cirka 23 minuter. Under väntetiden kommer Audi-kunderna att kunna sitta ned i en modern lounge ovanför laddstationen. Bekvämligheter, snacks och dryck gör laddstoppet till en välkommen paus.
Audi söker nu efter en lämplig placering i Tyskland för att testa projektet och för diskussioner med lämpliga partners. Det är planerat att tas i drift under andra halvåret i år. Resultaten från driften och kundernas mottagande kommer att avgöra hur konceptet vidareutvecklas.
– Vi testar vad som är den optimala tekniska lösningen på ett väldigt realistiskt sätt. Fokus är på kundernas behov, tillägger Hoffmann. Under pilotfasen är det också planerat att förare av andra märken ska kunna nyttja lediga och ej reserverade laddpunkter och även använda delar av loungen.