Talgo och Repsol har undertecknat ett avtal om att utveckla bränslecellståg som drivs av vätgas från förnybara källor. Den spanska regeringens vätgasplan har som mål att ha två linjer med vätgasdrivna tåg fram till 2030.
Talgo hade redan meddelat sin avsikt att utveckla bränslecelltåg för att stödja driften av icke-elektrifierade rutter. En prototyp av dess Vittal One för medelavstånd och pendeltåg ska börja testkörningarna i november.
Enligt alliansavtalet, undertecknat vid Talgos anläggning i Las Rozas nära Madrid av ordförande Carlos Palacio Oriol och Repsols verkställande direktör för industriell omvandling och cirkulär ekonomi Juan Abascal, kommer de två företagen att främja ”utsläppsfri järnvägstransport” över den iberiska halvön.
Talgo kommer att ansvara för konstruktion, tillverkning och idrifttagning av tågen, medan Repsol kommer att tillhandahålla infrastrukturen för att generera och distribuera vätgas. Repsol är den ledande väteproducenten på den iberiska regionen och driver också den största vätgasanläggningen i Europa. Gruppen förväntar sig att spela en ledande roll i leveransen av förnybar energi. Repsol planerar att använda organiskt avfall för att generera biogas, som sedan kommer att användas för att producera väte.