Vossloh bygger järnvägskomponenter i Ystad för leverans till Turkiet

Vossloh har vunnit ett kontrakt värt över 40 miljoner euro för komponenter till en ny turkisk höghastighetsjärnväg. Strategiska järnvägskomponenter byggs i Ystad och levereras till Turkiet – på järnväg.

– När vi själva får bestämma använder vi i första hand järnvägen som transportmetod, även om det handlar om leveranser genom nio länder. Det är det i särklass mest hållbara alternativet, säger Bertrand Gryspeert, vd Vossloh Nordic Switch Systems.

Turkiet håller på med en omfattande satsning för att bygga ut höghastighetsspåren i landet. Den nya banan, som byggs av det turkiska bolaget Kalyon Construction, kommer förbinda städerna Bandirma, Bursa och Osmaneli i nordöstra Turkiet, och kommer tillåta hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.

Vossloh är leverantör av spårteknik och har vunnit ett stort kontrakt värt över 40 miljoner euro för att leverera de mest strategiska järnvägskomponenterna till en ny turkisk dubbelspårig höghastighetsjärnväg. Det handlar om 147 spårväxlar med olika geometrier, reservdelar samt annat spårmaterial.

Det är inte första gången fabriken i Ystad levererar till Turkiet. Tidigare har det handlat om delar till spårväg och tunnelbana. Moderbolaget Vossloh AG har också levererat komponenter till höghastighetsbanan mellan Istanbul och Eskisehir.

– Att vi återkommande får förtroendet att leverera spårkomponenter till Turkiet påvisar vilken kvalitet som produkterna producerade här i Sverige håller, säger Bertrand Gryspeert.

Kontraktet i Turkiet har gjort det möjligt för Vossloh att investera rejält i fabriken i Ystad.

– Nu klarar vi serietillverkning också av höghastighetsväxlar och är väl förberedda för framtidens järnväg, säger Bertrand Gryspeert

Leveranserna, som inleds under den andra halvan av år 2022 och beräknas pågå under flera år, kommer skickas via järnväg hela vägen från Ystad till Turkiet.

– Vi lever som vi lär. När vi får bestämma fritt använder vi i första hand järnvägen som transportmetod, även om det handlar om leveranser genom nio länder med nio olika språk och nio  olika regelverk. Allt är möjligt om man bara vill. Dessutom är järnvägstransport det i särklass bästa alternativet ur ett klimatperspektiv, säger Bertrand Gryspeert.