Två år i rad tappade Ica-butikerna kunder till konkurrenterna. I inflationstider har uttalat billigare matbutiker gått bättre helt enkelt, bland annat har Axfoods Willysbutiker gått starkt.
Men under slutet av 2023 vände det, enligt Ica-vd:n. Förs första gången sedan tredje kvartalet 2021 växte Ica Sverige snabbare än den allmänna marknaden, en procentenhet mer.
Sänker till butikerna
Ica har satsat på att försöka hålla igen prisökningstakten. Från mars läggs ytterligare en miljard kronor i "prisinvesteringar".
Vi sänker priset till våra butiker, därmed kan butikerna sänka priset gentemot kunderna på vardagsvaror, säger Nina Jönsson.
Innebär det konkret sänkt pris, eller att hålla igen ökningar?
Både och. Det beror på varukategorierna. Men vår absoluta målsättning är att kunna sänka priserna på vardagsvarorna, säger Nina Jönsson.
Dock gör de enskilda butikerna egna upplägg, eftersom varje Ica-handlare är sin egen.
Osäkert läge
I januari lyfte prisökningstakten på livsmedel igen, till en årstakt på drygt fyra procent från att ha legat på runt två procent under hösten, enligt Matpriskollens månatliga mätningar. Huruvida det är ett nytt trendbrott, svarar inte Nina Jönsson direkt på.
Det är fortsatt ett osäkert läge i Europa. Men vi ser också att de globala prisindexen på produktion går ner nu. Men det är krig, det är växelkurser, strejker som påverkar transportpriser, säger Jönsson.
Osäkert läge alltså. Men trenden är ändå fortsatt klart nedåtgående jämfört med de kraftiga prisökningar som varit.