Det är bråda dagar för Johan Pilestedt, vd på Stockholmsbaserade Arrowhead Game Studios. Han har nyss kommit hem från presentationer i San Francisco och Tokyo, för ytterligare en dragning på hemmaplan för nordisk press.
Släppet av "Helldivers 2" står för dörren. I åtta år har Arrowhead knåpat på rymdskjutaren, och under resans gång vuxit från 25 till drygt 120 anställda.
Jag skulle nog säga att den svåra utmaningen är hur man liksom behåller glädjen, de personliga relationerna och småskaligheten när man blir ett bolag med över 100 personer, säger Pilestedt.
Floppar och succéer
Ambitionshöjningarna har gått hand i hand med ett ökat intresse från japanska Sony, som utsett titeln till en del av sin inriktning på "liveservice", titlar som får uppdateringar långt efter spelsläppet. Lyckade exempel som "World of Warcraft" och "GTA Online" levererar intäktsströmmar år efter år. Andra, som hajpade "Anthem", går i graven.
"Helldivers 2" spelas via nätet, där man slår sig ihop med upp till tre andra som i lag sätts i land på en planet och där skjuter stora rymdinsekter eller robotar. Spelets berättelse förs framåt gemensamt av spelarkollektivet.
Hemlighetsmakeriet i branschen har gjort det extra svårt att rekrytera för en tidigare liten studio som Arrowhead, när man inte kunnat berätta vad man sysslar med. Till slut fick intressenter skriva på sekretessavtal för att kunna få se en trailer, så att de åtminstone skulle veta vad de tackade ja till.
Blir uppköpt?
Blir "Helldivers 2" en succé minskar rekryteringsbekymren antagligen betydligt. Kanske vill Sony till och med köpa upp bolaget. Det hände med finländska Housemarque efter framgångarna med "Returnal" häromåret.
Johan Pilestedt säger att Arrowhead förvisso trivs med att vara självständigt, men stänger inga dörrar.
Och om spelet floppar?
Det är klart att det blir ett svårare utgångsläge om vi skulle hamna i en sån situation. Men vi kommer fortsätta göra spel. Vi kommer hitta något sätt att... ja, fortsätta.