Sommaren 2020 stämde Konsumentombudsmannen (KO) kreditföretaget Svea Bank, då man ansåg att den förseningsavgift för konsumentkrediter som de tillämpade bröt mot inkassokostnadslagen.
Förseningsavgiften, som vid tiden för stämningen låg på 120 kronor, tillkom utöver den ersättning för kostnader och dröjsmålsränta som konsumenten skulle betala vid försenad betalning.
Svea Bank invände att sådana avgifter har tillämpats av svenska konsumentkreditföretag i flera decennier. Enligt kreditföretaget syftar förseningsavgiften dels till att avskräcka från dröjsmål, dels till att täcka upp de interna indrivningskostnader som förseningar av inbetalningar medför.
KO vann i såväl patent- och marknadsdomstolen som patent- och marknadsöverdomstolen. Båda instanserna ansåg att förseningsavgiften var olaglig och skulle förbjudas.
Det beslutet ändras nu i Högsta domstolen, som slår fast att villkoret inte strider mot de tvingande reglerna i inkassokostnadslagen.
I andra hand har KO yrkat att avgiften, även om den inte strider mot lag, är oskälig eftersom den till nackdel för konsumenten "rubbar balansen mellan parternas rättigheter och skyldigheter enligt avtalet".
Då båda tidigare instanserna prövade aldrig den frågan, så därför skickas nu målet tillbaka till patent- och marknadsöverdomstolen för fortsatt prövning i den delen.