Svenska småföretagare optimistiska – trots ekonomisk nedgång

Trots den ekonomiska osäkerheten förväntar sig över en femtedel (22 procent) ökade försäljningssiffror under det kommande halvåret, medan endast 13 procent tror på minskad försäljning. Diagram: Strato

Trots lågkonjunktur, höga räntor och ett osäkert världsläge står Sveriges småföretagare starka. En ny halvårsundersökning från Strato, ett tyskt webbhotell, i samarbete med Sifo Kantar visar att nästan hälften av småföretagen upplever att deras affärssituation är stabil, och mer än en av fem förutspår tillväxt under de kommande sex månaderna.

Undersökningen, där företagare med upp till 49 anställda tillfrågats, visar att nära hälften (49 procent) av småföretagarna anser att deras nuvarande affärssituation är oförändrat. En tredjedel (33 procent) uppger att läget är något mindre gynnsamt, medan nästan en femtedel (18 procent) upplever en förbättring.

Trots den ekonomiska osäkerheten förväntar sig över en femtedel (22 procent) ökade försäljningssiffror under det kommande halvåret, medan endast 13 procent tror på minskad försäljning. Mer än hälften (55 procent) tror att försäljningen kommer förbli oförändrad. Endast cirka en tiondel (13 procent) har en negativ syn på framtiden.

– Småföretagare har visat en imponerande förmåga att anpassa sig under dessa utmanande tider. Trots inflationstryck och ökande kostnader är tre av fyra småföretagare optimistiska om sin verksamhets framtid. Det speglar den entreprenörsanda och uthållighet som präglar Sveriges småföretagare, säger Claudia Frese, vd på Strato, i ett pressmeddelande.

Utmaningar kvarstår trots optimism

Även om småföretagare visar stark optimism tyder undersökningen på att flera utmaningar hotar deras tillväxt. Mer än var fjärde (28 procent) anser att inflationen har haft en negativ inverkan på verksamheten, och nästan var tredje (30 procent) uppger att efterfrågan på deras produkter och tjänster har minskat som en följd av inflationen. Mer än var fjärde (26 procent) svarar att de stigande räntorna har påverkat företagets resultat.

– Det är tydligt att småföretagarna inte ger upp utan anpassar sig till de nya förutsättningarna. Trots ökade kostnader och minskade marginaler hittar de sätt att effektivisera sin verksamhet och behålla sin konkurrenskraft, säger Claudia Frese.

Fler än var fjärde småföretagare (26 procent) uppger också att störningar i produktionen har haft en negativ inverkan på verksamheten. Nästan en fjärdedel (23 procent) tror att inköpskostnaderna kommer att öka kommande sex månader.

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 7–14 augusti 2024. Totalt intervjuades 321 personer med sysselsättning som egna företagare.