Trafikverket och Europe’s Rail undersöker klimatåtgärder för järnvägen

Översvämning i Deventer, Holland. Foto: Bart Ros Unsplash

Trafikverket forskar tillsammans med Europe’s Rail om hur järnvägsanläggningen bättre kan stå emot extraordinära händelser till följd av ett förändrat klimat.

Trafikverket samarbetar med Europe’s Rail för att stärka järnvägsanläggningens motståndskraft mot extrema väderhändelser kopplade till klimatförändringar.

Klimatförändringarnas effekter, såsom ökade skyfall, längre perioder av torka och andra extrema väderförhållanden, påverkar redan infrastrukturen. För att minska risken för allvarliga störningar krävs både anpassningar av befintliga anläggningar och ökad kunskap om framtida behov. Målet är att skapa ett transportsystem som står emot de utmaningar klimatförändringarna medför.

Forskningen fokuserar på områden som anpassad infrastruktur, hållbar stadsplanering och utveckling av nya material och metoder. Det är avgörande att förstå vilka risker och händelser som kan inträffa, var de kan uppstå och vilken påverkan de kan få. Med den kunskapen kan proaktiva åtgärder vidtas för att säkerställa järnvägens funktion även under extrema förhållanden.

Gemensam insamling av europeiska data

Järnvägen är ett viktigt transportmedel för gods och passagerare i såväl Sverige som Europa. Därför är Trafikverket med i projekt Rail4 Earth, som är en del av Europe’s Rail, och bidrar därigenom till ökad kunskap och förståelse för hur det är möjligt att ta sig an klimatutmaningen och dess konsekvenser.

– Det är också första gången som vi gemensamt och systematiskt samlar in data från olika europeiska länder för att kartlägga den ekonomiska kostnaden av störningar på järnvägsnätet, berättar Amir Garmabaki som leder arbetet på Luleå tekniska universitet.

Matthias Asplund, projektledare för Rail4Earth i Trafikverket, fortsätter:

– Resultaten från projektet kommer att kunna användas i Trafikverkets regelverk för hur man ska bygga och underhålla infrastrukturen för en bättre motståndskraft mot klimatförändringarnas effekt.

Källa: Trafikverket