Sydkorea satsar på 21 200 vätgasbussar till 2030 – en fjärdedel av storstadsbussarna

Sydkoreansk vätgasdriven storstadsbuss från företaget Nikkiso Clean Energy & Industrial Gases Group, Foto: Nikkiso

Sydkoreas miljöministerium (MoE) har satt ett ambitiöst mål att ha 21 200 vätgasdrivna bussar i trafik senast 2030, vilket innebär en kraftig ökning från dagens 1 185 fordon. Detta är en del av regeringens plan att ersätta 25 % av alla storstadsbussar med vätgasbussar till 2030, med fokus på stads-, intercity- och charterbussar.

Trots att antalet vätgasbussar i Sydkorea har ökat snabbt under det senaste året – från 650 bussar i slutet av 2023 – krävs en betydande ökningstakt för att nå målet. För att nå upp till de 21 200 bussarna måste cirka 4 000 nya vätgasbussar introduceras varje år fram till slutet av årtiondet.

Hyundai och Doosan leder utvecklingen

Hyundai, som för närvarande är den enda tillverkaren av vätgasbussar i landet, meddelade i april att de ökar produktionskapaciteten på sin fabrik i Jeonju från 500 till 3 000 bussar per år. Samtidigt förväntas Doosans HiExium Motors-division börja tillverka vätgasbussar i Sydkorea före årets slut, vilket ytterligare kommer att öka tillgången på dessa fordon.

– Vätgasbussar är nollutsläppsfordon som inte släpper ut luftföroreningar. Jämfört med elbussar, som också är nollutsläppsfordon, har vätgasbussar en längre räckvidd och kortare tankningstid, vilket gör dem särskilt lämpliga för långdistansrutter som regionala busslinjer, säger MoE:s kommitté för storstadstransporter.

Minskade utsläpp med vätgasbussar

Förbränningsmotorbussar släpper ut cirka 30 gånger mer växthusgaser och 43 gånger mer finpartiklar per år än personbilar. Genom att byta ut förbränningsmotorbussar mot vätgasbussar kan man därför minska luftföroreningar och växthusgasutsläpp betydligt.

Trots denna fördel står Sydkorea inför en utmaning: nästan all vätgas som används i landet kommer från så kallad grå vätgas, som produceras av fossil gas utan koldioxidavskiljning. Det är osannolikt att en större del av landets vätgas kommer från grön vätgas före 2030, vilket är en begränsning i landets strävan mot koldioxidneutralitet.

Expansion av vätgasinfrastruktur

Lee Jeong-hee, chef för nationella myndighetens storstadstransportbyrå, meddelade att regeringen planerar att utöka användningen av vätgasbussar både genom att ersätta äldre fordon och genom att införa nya regionala busslinjer. Detta kommer att bero på tillgängligheten av vätgastankstationer i närheten av bussterminaler.

I Seoulområdet planeras även en utbyggnad av tankstationer för både flytande och gasformig vätgas med hög kapacitet. – Regeringen kommer att göra sitt yttersta för att stödja utvecklingen av ekosystemet för vätgasfordon som en del av vårt fasta åtagande att uppnå koldioxidneutralitet, säger Oh Il-young, chef för luftkvalitetspolicybyrån vid miljöministeriet.

Samverkan för vätgasdrivna bussar

Sydkorea tecknade redan i maj 2023 ett avtal med 14 koreanska företag och 12 lokala myndigheter för att sätta 2 000 vätgasdrivna pendelbussar på vägarna fram till 2026. Den nya satsningen på 21 200 vätgasbussar är en del av ett bredare mål att minska landets klimatpåverkan och förbättra luftkvaliteten i storstäderna.

Källa: Hydrogen Insight