CRRC presenterade sitt första vätgaståg på InnoTrans 2024

Med lanseringen av CINOVA H2 och andra hållbara järnvägslösningar visar CRRC att de är redo att delta i omställningen till renare transporter. Foto: Markku Björkman

Det kinesiska företaget CRRC har på InnoTrans 2024 i Berlin visat upp sitt senaste tillskott inom hållbar järnvägsteknik – CINOVA H2, världens första vätgasdrivna intercity-tåg.

Under temat "På väg mot en koldioxidsnål framtid" fokuserar CRRC på att presentera lösningar som kombinerar låg miljöpåverkan med intelligenta och energieffektiva transportsystem.

Innovativt tåg för framtiden

Det nya tåget, som är fullt automatiserat och kan nå hastigheter på upp till 160 km/h, drivs helt på vätgas. Det innebär att det kan köra långa sträckor utan att behöva tankas eller anslutas till elnätet. Tåget är utrustat med ett hybridkraftsystem och flera energilagringsenheter som gör det extra flexibelt och lämpat för olika typer av klimatiska förhållanden. Detta gör CINOVA H2 till en mångsidig och hållbar lösning för regionala och intercity-transporter.

– Vi är stolta över att kunna bidra till den globala övergången till grönare transporter, säger en talesperson från CRRC vid lanseringen.

Hållbar transport i fokus

Tåget är resultatet av CRRC:s långsiktiga arbete och innovationer inom ren energiteknik. Genom att använda vätgas som drivmedel minskar tåget inte bara utsläppen av koldioxid, utan bidrar även till att minska beroendet av fossila bränslen.CRRC:s tågprojekt för vätgas har genomgått omfattande tester, som bekräftat tågets pålitlighet och effektivitet. Företaget hoppas att detta ska bana väg för fler hållbara järnvägslösningar, vilket i sin tur kan bidra till att minska den globala miljöpåverkan från transportsektorn.

Diversifierade godstransportlösningar

Förutom persontransporter presenterar CRRC även ett brett utbud av miljövänliga och högpresterande lösningar för godstransporter. Bland de nya produkterna finns en 24-axlad elektrisk godslokomotiv och en 45-tons malmvagn. Dessa lösningar möter den ökade efterfrågan på större transportkapacitet, samtidigt som de bidrar till en grön omställning inom godstransportsektorn. CRRC introducerar också nya energilokomotiv, inklusive diesel-batterihybrider och vätgasdrivna lokomotiv, med effektintervall från 1000 till 2000 kilowatt.

Helhetssystem för järnvägsfordon

CRRC fokuserar inte bara på tågen själva, utan erbjuder även avancerade helhetslösningar genom sitt system för tåg och markintegration (TIES). Detta system integrerar alla operativa scenarier, från strömförsörjning och signalsystem till spårunderhåll och passagerarservice. Genom att optimera hela järnvägssystemets livscykel bidrar TIES till ökad effektivitet och hållbarhet.

På InnoTrans 2024 kommer CRRC även att presentera sitt digitala livscykelsystem (DLS). Detta flexibla system anpassas efter stadens storlek och invånarantal och stödjer olika affärsmodeller, som offentlig-privata partnerskap (PPP) och systemintegration.

Källa: CRRC