Ny studie visar potentialen för kärnkraftsdrivna bulkfartyg

Även om kärnkraftsdrivna fartyg kräver högre investeringskostnader, visar studien att dessa fartyg kan segla längre, snabbare och billigare – och helt utan växthusgasutsläpp. Bild: C-Job Naval Architects

Nederländska kärnkraftsutvecklingsföretaget ULC-Energy BV har nyligen slutfört en studie, i samarbete med C-Job Naval Architects, som analyserar de ekonomiska och tekniska implikationerna av att använda civil kärnreaktorteknik för att driva ett Newcastlemax bulkfartyg.

Studien jämförde ett kärnkraftsdrivet Newcastlemax bulkfartyg – en lastfartygstyp med maximala dimensioner på 50 meter i bredd och 300 meter i längd – med motsvarande fartyg som drivs med antingen konventionellt mycket lågsvavligt bränsle (VLSFO) eller grön ammoniak.

Jämförelse mellan olika bränsletyper

Tillsammans med C-Job, ett oberoende skeppsdesign- och ingenjörsföretag, utforskade ULC-Energy hur olika bränsletyper påverkar fartygsdesign, växthusgasutsläpp och kommersiell prestanda.

Minimal påverkan på lastkapaciteten

Studien fann att de strukturella och säkerhetsmässiga modifieringarna som krävs för att integrera en kärnreaktor i ett Newcastlemax bulkfartyg har minimal påverkan på fartygets lastkapacitet. Kärnkraftsdrift erbjuder de lägsta driftskostnaderna per transporterat ton, och dessa kostnader är betydligt lägre än för fartyg som drivs med ammoniak eller VLSFO.

Nästan noll utsläpp

Ett kärnkraftsdrivet Newcastlemax har i stort sett noll växthusgasutsläpp, till och med lägre än fartyg som drivs med grön ammoniak. Studien understryker därmed potentialen för kärnkraftsdrift att bidra till sjöfartsindustrins mål om att minska koldioxidutsläppen.

– Den här senaste studien från ULC-Energy stärker vårt uppdrag att leverera unik och grundläggande analys kring integrationen av kärnteknik i olika industrier, säger Dirk Rabelink, vd för ULC-Energy.

Milstolpe för sjöfartsindustrin

Niels De Vries, chef för energiavdelningen på C-Job, betonade studiens betydelse för sjöfartsindustrins utveckling:

– Studien är ytterligare en betydande milstolpe för att införa kärnkraft inom maritima farkoster. Den visar hur vi på C-Job kan samarbeta med våra kunder och kombinera vår expertis för att skapa designlösningar med stort värde. Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta med ULC-Energy i framtida projekt.

Utmaningar med kärnkraftsdrivna fartyg

Studien erkänner dock de utmaningar som kvarstår kring licensiering och drift av kärnkraftsdrivna fartyg. Eftersom de flesta kärnreaktordesigner som övervägs för maritimt bruk fortfarande befinner sig i konceptfasen är de aktuella kostnadsuppskattningarna begränsade. Enligt C-Job kan installationskostnaden vara en nackdel, men detta kompenseras av de låga driftskostnaderna och den långa livslängden på reaktorerna, som kan användas om igen i andra fartyg eller förlänga livslängden på det ursprungliga fartyget.

Sjöfartsindustrins koldioxidutsläpp

Sjöfartsindustrin förbrukar årligen cirka 350 miljoner ton fossila bränslen och står för ungefär tre procent av världens totala koldioxidutsläpp. I juli förra året satte Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) nya mål för att minska dessa utsläpp, med målet att nå nettonollutsläpp runt år 2050.

Genom den här studien visar ULC-Energy och C-Job att kärnkraft har en reell potential att bidra till sjöfartsindustrins omställning mot en mer hållbar och koldioxidsnål framtid.

Källa: Nuclear Power News