Trafikanalys: Brister i Trafikverkets byggstartsförslag 2024

Trafikanalys konstaterar att Trafikverkets redovisning är lik tidigare byggstartsförslag och flera av de brister som vi tidigare har påpekat kvarstår. Foto: Stina Wickenberg

Trafikanalys har granskat Trafikverkets underlag för de större infrastrukturprojekt som föreslås starta mellan 2025 och 2030. Slutsatsen är att många av de brister som påpekades vid tidigare granskningar fortfarande kvarstår.

Enligt Trafikanalys föreslår Trafikverket att 16 nya objekt får tillstånd att börja byggas mellan 2025 och 2027, medan ytterligare åtta objekt föreslås för förberedelser inför byggstart mellan 2028 och 2030. Trafikanalys har granskat underlaget för dessa 24 objekt och bedömt om Trafikverket har följt sina direktiv och om redovisningen är transparent och aktuell. Syftet är att identifiera risker och osäkerheter i Trafikverkets redovisning som kan behöva undersökas närmare av regeringen.

Trafikanalys konstaterar att Trafikverkets redovisning inte skiljer sig mycket från tidigare förslag och att flera av de tidigare påpekade bristerna fortfarande finns kvar. Några av de viktigaste resultaten av granskningen är följande:

1. Avvikelser från riktlinjer i underlagen
De aktuella underlagen är högst tre år gamla, vilket Trafikanalys bedömer som rimligt. Dock bygger underlagen inte på de senaste modellerna och schablonvärdena, vilket Trafikverket har förklaringar till. En större osäkerhet uppstår då flera av objekten saknar lagakraftvunna planer, vilket gör det oklart när eller om byggstarten kan ske.

2. Bristande samhällsekonomisk lönsamhet
Trafikverket redovisar främst objektens funktion och hänsynstagande i relation till måluppfyllelsen. Däremot saknas en tydlig redovisning av objekten samhällsekonomiska lönsamhet och effekter på den samhällsekonomiska effektiviteten, vilket är en central del för att uppfylla transportpolitikens mål om långsiktigt hållbar och samhällsekonomiskt effektiv transportförsörjning.

3. Höga risker i flera objekt
Trafikverket använder olika metoder för kostnads- och riskanalys beroende på hur långt objekten har kommit i planeringen. I vissa fall har riskerna ökat jämfört med tidigare skeden. Trafikanalys har identifierat oklarheter kring vilka risker som är kalkylerade och vilka som är tilldelade, vilket minskar transparensen i redovisningen.

4. Bristande transparens i kronologisk redovisning
Sedan två år tillbaka har Trafikverket fått i uppdrag att redovisa den kronologiska kostnadsutvecklingen för de föreslagna objekten. I vissa fall är det svårt att följa denna redovisning, bland annat för att Trafikverket inte anger den bedömda objektskostnaden i varje led, vilket påverkar tydligheten och transparensen.

Granskningen från Trafikanalys pekar på att Trafikverket inte har åtgärdat flera av de brister som tidigare påpekats och att det finns en fortsatt osäkerhet kring projektens genomförbarhet.

Källa: Trafikanalys