Storsatsning på vätgas i fransk hamn – investeringar på 1,6 miljarder euro

Terminalen förväntas vara i drift till 2030, vilket är tre år efter att det 2,2 gigawatt stora Neom-projektet för grön vätgas och ammoniak beräknas börja skeppa ammoniak. Detta projekt är baserat i Saudiarabien och Air Products har exklusiva rättigheter till dess produkter. Byggplatsen vid hamnen i Le Havre. Foto: Haropa Port/Marin David

Air Products och Qair har fått statligt stöd och mark för att etablera gröna vätgasprojekt i Le Havres hamn. Den franska regeringen har tilldelat mark i Le Havre, en av landets största hamnar, till tre industriella projekt varav två ska producera och importera förnybar vätgas och dess derivat.

Det amerikanska industrigasföretaget Air Products planerar att investera 1,1 miljarder euro för att bygga ett importcentrum för förnybar vätgas, medan det franska förnyelseenergibolaget Qair avsätter 500 miljoner euro för en anläggning för e-metanolproduktion på sin tilldelade mark.

Haropa Port, som förvaltar hamnarna i Le Havre, Rouen och Paris, meddelade i samband med markfördelningen att Air Products kommer att importera ammoniak, som därefter kan omvandlas till vätgas. Denna vätgas ska transporteras vidare inom landet, antingen som gas genom rörledningar eller i flytande form via specialbyggda transporttrailrar.

Stort fokus på vätgasekosystem och infrastruktur

– Vi har varit verksamma i Frankrike sedan 1919 och är engagerade i att stödja utvecklingen av landets vätgasekosystem, säger en talesperson för Air Products. – Vi är stolta över att samarbeta med Haropa Port när vi fortsätter att utforska lösningar för förnybar energi som kan minska koldioxidutsläppen från industrin i Normandie och tungtransportsektorer längs Seines transportsystem.

Air Products avböjde att kommentera om tidsplanen för de tre andra planerade terminalerna för grön ammoniak i Europa – Hamburg i Tyskland, Rotterdam i Nederländerna och Immingham i Storbritannien – kommer att påverkas.

Qair fokuserar på e-metanol för sjöfarten och industrin

Samtidigt har Qair meddelat att de planerar att producera 200 000 ton e-metanol baserad på förnybar vätgas. Denna e-metanol riktar sig särskilt till sektorer med svår omställning till fossilfritt, såsom sjöfart och tung industri.

Båda projekten förväntas dra nytta av befintlig infrastruktur, snabbare tillståndsprocesser, nätanslutningar och direktstöd för förstudier från Haropa Port.

Källa: Hydrogen Insight