Skellefteå Droneport – på väg att bli Europas största stadsnära drönarflygplats

Återstående arbete innefattar däckbygge, målning av landningsyta, installation av uppvärmning samt staket och grind. Foto: Skellefteå Science City

Att bygga en stor och stadsnära drönarflygplats i ett subarktiskt klimat är ett innovativt projekt utan direkta mallar och facit. Efter en lång planeringsprocess är nu platsen för framtidens drönarflygplats asfalterad och byggnaderna på plats. Men en del arbete återstår innan en av Europas största stadsnära drönarflygplatser kan invigas i Skellefteå.

För att uppnå kostnadseffektivitet och flexibilitet består drönarflygplatsen av modulära byggnader. Kontor och konferensdel har stora glasfönster som är integrerade med en 240 kvadratmeter stor hangar med höjd för att kunna hovra drönare inomhus. Hangaren har en 4 x 4 meter stor port som är kopplad till en start- och landningsyta på 15 x 15 meter.

– För att skapa samhällsnytta med hjälp av drönare behövs lämplig infrastruktur på marken och i luften. Genom bygget av Skellefteå Droneport skapas unika förutsättningar att samla drönarrelaterade tjänster på ett och samma ställe och tillsammans med olika aktörer driva utvecklingen framåt, säger Henrik Littorin, programchef på ELIS som är huvudman för den testbädd där drönarflygplatsen ingår.

b
Hangaren har en 4x4 meter stor port som leder till en 15x15 meter stor start- och landningsyta. Foto: Skellefteå Science City
b
Skellefteå kommun har byggt ytan för drönarflygplatsen tillsammans med bland annat Skanska. Foto: Skellefteå Science City
b
Invigning av drönarflygplatsen är planerad till någon gång under första kvartalet 2025. Foto: Skellefteå Science City

Slutförandet av framtidens drönarflygplas

Återstående arbete handlar bland annat om att bygga ett observations- och manöverdäck runt porten, att måla upp start- och landningsyta, installera en energisnål uppvärmningslösning i hangaren samt att bygga staket och grind runt området. När den står färdig kommer den att vara en av Europas största stadsnära drönarflygplatser.

Samtidigt pågår arbetet med att etablera ett luftrum runt drönarflygplatsen för att möjliggöra nödvändiga flygningar.

Skellefteå kommun har byggt ytan för drönarflygplatsen tillsammans med bland annat Skanska. Skellefteå Kraft och Envico har också varit inblandade i projekteringen, speciellt eftersom belysningen har vissa specifika krav när det gäller en anläggning som ska användas för drönarrelaterad verksamhet.
Skellefteå Airport kommer framöver att få driftsansvaret för drönarflygplatsen med målet att kunna erbjuda en plats för test, utveckling, utbildning och kommersialisering av drönartjänster i en stadsnära kontext tillsammans med olika behovsägare.

Invigning planeras

Formell invigning av drönarflygplatsen är planerad till någon gång under första kvartalet 2025, men innan dess kommer bland annat ett Vinnovafinansierat drönarlogistikprojekt att bedriva viss verksamhet på området.

b
Byggnaderna är modulära för att säkerställa kostnadseffektivitet och flexibilitet. Foto: Skellefteå Science City
b
Kontors- och konferensdelen har stora glasfönster som vetter mot en 240 kvadratmeter stor hangar med tillräcklig höjd för drönarflygning inomhus. Foto: Skellefteå Science City

Källa:Skellefteå Science City