Ny era för Stockholms tunnelbana och SL – avtal värt 40 miljarder under 11 år på plats

Connecting Stockholm AB börjar trafikera tunnelbanan i november 2025 Foto: SL

Trafikförvaltningen har tecknat ett avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.

I januari 2024 beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att det nya tunnelbaneavtalet skulle tilldelas Connecting Stockholm AB. Avsikten var att trafikstart skulle ske i maj 2025. Keolis Alstom ansökte om överprövning av upphandlingen. Förvaltningsrätten avslog överprövningen den 18 september 2024 och Keolis Alstom överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

För att försäkra sig om att tunnelbanan skulle fortsätta att gå ifall överprövningsprocessen skulle dra ut på tiden tecknade Region Stockholm i oktober 2024 ett temporärt avtal gällande tunnelbaneverksamheten i Stockholm med Connecting Stockholm AB.

Den 5 november 2024 beslutade kammarrätten att inte meddela prövningstillstånd. Nu finns förutsättningar för att ingå ordinarie avtal för tunnelbaneverksamheten.

– Jag är glad att de juridiska processerna nu är över så att vi kan teckna ett ordinarie avtal, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL. Nu kan vi tillsammans med Connecting Stockholm AB påbörja arbetet med fortsatt långsiktig utveckling av tunnelbanan.

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande för utförandet av tunnelbaneverksamheten. Förutom trafikproduktion ingår exempelvis trafikplanering, trafikledning, bemanning och städning av stationer, trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Under avtalstiden kommer de utbyggda linjesträckorna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och Söderort att börja trafikeras.

Fakta om avtalet

  • Trafikstart: 2 november 2025
  • Avtalstid: 11 år, ingen möjlighet till förlängning.
  • Värde: cirka 40 miljarder under avtalstiden.
  • Avtalet innehåller incitament med viten eller möjlighet till bonus för bland annat punktlighet, kundnöjdhet och städning av stationer och fordon.

Källa: SL