Elbilstäthet fortsätter öka - rika kommuner drar ifrån

Var tionde bil i Danderyd nu är en elbil Foto: maxim hopman/unsplash

Skillnaderna i elbilstäthet mellan landets kommuner fortsätter att öka, och stora delar av norra Sverige halkar efter. Det framgår av Kvdbils årliga elbilsrapport. Danderyd befäster sin position som den kommun med högst elbilstäthet i landet, där drygt var tionde bil nu är en elbil. På andra och tredje plats återfinns Vellinge och Nacka. Trögast går omställningen i Dorotea i Västerbotten, där endast två elbilar finns registrerade.

Under 2023 fanns det 156 411 elbilar i Sverige som antingen var privatägda eller privatleasade, motsvarande 3,5 procent av det totala fordonsbeståndet på cirka 4,4 miljoner bilar. 2024 ökade antalet till 190 076, vilket motsvarar en andel på 4,3 procent. Den största ökningen skedde i Stockholms län, där antalet elbilar gick från 35 089 till 44 338, en ökning på 26,4 procent. Andra län som såg betydande ökningar var Värmlands län (+24,2 procent) och Södermanlands län (+24,1 procent). Minst var ökningen i Jämtlands län (+15,0 procent).

Län med högst andel elbilar

  1. Stockholms län: 6,2 procent
  2. Hallands län: 5,3 procent
  3. Västra Götalands län: 5,0 procent

Län med lägst andel elbilar

  1. Gävleborgs län: 2,5 procent
  2. Dalarnas län: 2,5 procent

Notering

  • Värmlands län har klättrat från botten till 17:e plats i årets rapport.

Topp 5 kommuner med högst andel elbilar

  1. Danderyd: 9,6 procent
  2. Vellinge: 9,5 procent
  3. Nacka: 9,3 procent
  4. Vaxholm: 9,2 procent
  5. Lidingö, Täby och Lomma: 9,0 procent

Kommuner med lägst andel elbilar

  1. Dorotea: 0,1 procent (Vid årsskiftet fanns endast två elbilar registrerade på privatpersoner i Dorotea. Den första registrerades i januari 2024)
  2. Arjeplog: 0,4 procent
  3. Sorsele: 0,5 procent

– Omställningen gör tydliga framsteg, men regionala skillnader kvarstår och ökar till och med på vissa håll, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil. Samtidigt inger marknadens utveckling hopp. Nya modeller med längre räckvidd lanseras och till alltmer konkurrenskraftiga priser. Detta minskar beroendet av en välutbyggd laddinfrastruktur och kan bidra till att minska klyftorna mellan stad och landsbygd. Samtidigt växer begagnatmarknaden i snabb takt, vilket ytterligare sänker trösklarna och gör elbilar till ett mer realistiskt och tillgängligt alternativ för ännu fler hushåll.

Källa: Kvdbil