Nya vagnar och nya spår – så ska kapaciteten i Göteborgs spårvägsnät förbättras

En testversion av spårvagnsmodell M34 finns i Rantorgets spårvagnsdepå. För närvarande håller personal från Alstom och Kiepe-Electric att testa vagnen. Instruktören och spårvagnsföraren Rickard Wegman visade vagnen för besökare på Kollektivtrafikmässan Persontrafik 2024. Foto Anders Carlsson /Conventus

Än så länge finns spårvagnsmodell M34 bara i en testversion placerad i Rantorgets spårvagnsdepå i Gårda. Men när den för Göteborg rekordlånga vagnen, som visades för en utvald skara besökare på kollektivtrafikmässan persontrafik 2024, kommer i trafik ska den bidra till att minska trycket på några hårt trafikerade linjer.  Det räcker dock inte för att få bukt med trafikinfarkterna och därför är flera nya linjesträckningar på gång där den första, Engelbrektslänken, kan öppnas 2026.

 

Spårvagnsmodell M34 innebär ett trendskifte i Göteborgs spårvägstrafik. Aldrig tidigare har en så lång vagn rullat runt på stadens spårvägsnät. Med sin längd på 45 meter innebär den också att dagens hållplatser inte är anpassade för den långa vagnen.

 

Fram till 2003 kördes så kallade trevagnståg som också behövde plattformar på över 40 meter, men beslut hade fattats att man skulle minska tågens längs och i stället öka turtätheten. Då behövde hållplatserna bara klara tåglängder på 30–35 meter.

Det innebär att många hållplatser nu måste byggas om och förlängas. Några hållplatser som är svåra att bygga om kommer också att strykas helt från linjenätet.

 

M34 är tänkt att initialt trafikera linje 11 (Saltholmen – Bergsjön) och linje 5 (Länsmansgården–Östra sjukhuset)

– Vi har en väldigt stor kapacitetsbrist i linjenätet, och om vi lägger in fler spårvagnar och bussar kommer det att krascha totalt. Så en del av lösningen på problemet är då att köpa in längre vagnar för att få in mer resenärer per varje tur, sa instruktören och spårvagnsföraren Rickard Wegman, som visade mässans besökare den testvagn av modell 34 som står i Rantorgets spårvagnsdepå.

 

Men den förlängda spårvagnen är inte tillräckligt för att råda bot på propparna i Göteborgs spårvägstrafik.

En av systemets största mest sårbara passager finns vid trafikknutpunkten Brunnsparken i centrala stan.

I dag är det bara en linje som inte går här, och det är inte många sekunder mellan varje passage av spårvagnar här.

 

För att råda bot på trängseln planeras därför ett antal nya linjesträckningar. Närmast på tur är den så kallade Engelbrektslänken som ska gå sträckan Södra Vägen–Engelbrektsgatan-Skånegatan. Tanken är att den ska avlasta systemet då Drottningtorget byggs om och då kanalmurarna vid Fattighusen och Stora Hamnkanalen renoveras. Under arbetet kommer spår i Brunnsparken att behöva tas bort.

Engelbrektslänken ska vara klar 2026.

 

Allélänken är en annan lösning som ska lätta på  trycket i centrum. För denna linjesträkning har avgörande beslut ännu inte fattats. Allénken är tänkt att gå runt centrum från Hagakyrkan till Ullevi.

 

Längre fram i tiden finns en utbyggnad till Lindholmen och ännu längre fram planeras en utbyggnad till Eriksberg. Det största framtida projektet är dock en ny tunnel under älven som ska gå från Lindholmen till Linnéplatsen.

– I dag blir det totalt stopp så fort du har problem med bron eftersom den fastnar ibland. Då vänder alla vagnar på Centralen och alla andra vagnar på Ringön. Då blir det krystat i systemet väldigt fort, sa Rickard Wegman.

 

Anders Carlsson

 

 

 

FAKTA Spårvagn M34

Beställda till Göteborgs spårvägar: 60 vagnar.

Modell: Låggolvsspårvagn som bygger på modell M33

Längd: 45 meter.

Maxfart: 70 kilometer i timmen, men högsta tillåtna fart är 60 kilometer i timmen.

Passagerare: Sittande 111, Stående: 192.

Vikt: Tom: 66 ton Fullastad: 88,9 ton.

Tillverkare: Alstom och Kiepe-Electric