Eurofer: ”Klockan har redan slagit midnatt för Europas stålindustri”

Arkivbild.

Den europeiska stålindustrin står inför en oåterkallelig tillbakagång om inte EU och medlemsstaterna vidtar omedelbara åtgärder för att säkra dess framtid och gröna omställning. De desperata orden kommer från den europeiska stålbranschföreningen Eurofers generaldirektör Axel Eggert, som tillägger att "klockan har redan slagit midnatt".

Enligt Eurofer kan en robust europeisk stålhandlingsplan inte längre vänta - eller så kommer tillverkningkedjor över hela Europa helt enkelt att försvinna.

Trots upprepade varningar från sektorn har EU:s ledning och regeringar ännu inte genomfört större åtgärder för att bevara tillverkningen och tillåta gröna investeringar i hela Europa, menar Eurofer. Den senaste tidens massiva produktionsnedskärningar och nedläggningar i stålindustrin i Europa visar ”tiden redan runnit ut”.

– Hur många fler nedläggningar av anläggningar, förluster av arbetstillfällen och avstannade avkolningsprojekt kommer det att ta innan EU och medlemsstaterna vaknar?, frågar sig Eggert.

– Europas avindustrialisering accelererar, med stål, bilar, förnybara energikällor och batterier. Utan omedelbara åtgärder kommer Europas tillverkningsbas att försvinna.

– Vi uppmanar den nya Europeiska kommissionen och EU:s regeringar att stoppa denna blodsutgjutelse och vidta snabba åtgärder för handel, CBAM, energi och stålskrot, samtidigt som vi arbetar på en strukturell lösning för att bevara vår industris konkurrenskraft, slår Eggert fast.

Han menar att om inte brådskande åtgärder vidtas så kommer vi att ”hamna i ett ett totalt beroende av Kina, USA och andra globala konkurrenter där industrier frodas under gynnsamma förhållanden”.

Eurofer lyfter fram några siffror som visar på den alarmerande situationen:

  • Nästan 100 000 ståljobb har försvunnit under de senaste 15 åren och fler nedskärningar är på väg.
  • Kapacitetsutnyttjandet i EU har sjunkit till ohållbara 60 procent.
  • EU:s stålproduktion har rasat med 34 miljoner ton sedan 2018 och uppgick till endast 126 miljoner ton 2023. Importen står nu för 27 procent på EU-marknaden.