Ford återkallar bilar – över 700 000 fordon berörs globalt

Bland de berörda modellerna finns B-Max, C-Max, EcoSport, Fiesta, Focus, Galaxy, Grand C-Max, Kuga, Mondeo, Ranger, S-Max, Tourneo Connect, Transit Connect och Transit Courier, alla med dieselmotor. Foto: Ford

Den amerikanska biltillverkaren Ford återkallar globalt över 700 000 fordon på grund av problem med dieselpartikelfilter. I Tyskland påverkas mer än 164 000 bilar.

Ford har meddelat att 768 927 fordon världen över måste återkallas, och i Tyskland rör det sig om 164 168 bilar. Enligt den tyska transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) omfattar återkallelsen modeller som tillverkats mellan 2014 och 2020.

Problemet ligger i ett konstruktionsfel hos Euro 6-dieselmotorerna som används i dessa modeller. Med tiden ökar antalet partiklar som släpps ut, vilket lett till att vissa fordon misslyckats i utsläppstester. Ford menar att orsaken inte är problem med filterregenereringen, utan mikroskopiska sprickor i dieselpartikelfiltren. Dessa sprickor kan göra att filtren förlorar sin täthet och därmed sin funktion. Enligt företaget behöver filtren nu kalibreras om eller i vissa fall bytas ut helt.

Ford informerar kunder och planerar garantiåtgärder

Ford och KBA har meddelat att de kommer kontakta de berörda fordonsägarna senast vid slutet av 2024 för att informera om vidare åtgärder. För kunder som redan bytt ut sina dieselpartikelfilter av egen kostnad planerar Ford att erbjuda goodwill-lösningar. Dessutom planerar företaget att förlänga garantin på de drabbade fordonen till tio år eller 160 000 kilometer.

Ford möter ekonomiska utmaningar och personalnedskärningar

Den omfattande återkallelsen kommer samtidigt som Ford, liksom många andra västerländska biltillverkare, kämpar med ekonomiska svårigheter. I slutet av november meddelade företaget att de planerar att dra ned 2 900 tjänster i Tyskland fram till 2027. Detta drabbar främst verksamheten i Köln, där cirka 13 000 personer är anställda.

Nedskärningarna påverkar flera områden, inklusive administration, produktutveckling och tjänster kopplade till tillverkning. Speciellt forsknings- och utvecklingsavdelningen drabbas hårt – hela teamet som arbetar med autonom körning i Köln kommer att avvecklas.

Samtidigt har Ford investerat två miljarder euro i produktionen av två nya elbilsmodeller vid sin fabrik i Köln. Företagets vd Marcus Wassenberg medger dock att dessa investeringar ännu inte burit frukt på grund av en avmattning i efterfrågan på elbilar.

Ford står nu inför stora utmaningar med att både hantera den pågående återkallelsen och återhämta sig från de ekonomiska svårigheterna.

Källa: Handelsblatt