Den digitala handelsplattformen Wolt blir genom ett nytt ramavtal officiell partner till Coop Sverige. Avtalet syftar till att tydliggöra och förenkla samarbetet mellan dagligvarukedjans olika regioner och handelsplattformen samt att stärka stödet till de lokala Coop-butikerna.
Flera av dagligvarukedjans regioner, däribland Syd, Mitt, Väst och Nord, är redan anslutna till plattformen. Antalet Coop-butiker på tjänsten har ökat de senaste åren, och i dagsläget finns 25 butiker tillgängliga för beställningar via handelsplattformen.
– "produktpriser och tillgänglighet. Det kommer göra det enklare för butikerna att hålla utbudet aktuellt vilket i sin tur förstärker kundupplevelsen på som handlar på plattformen", säger Niklas Zeitlin, chef för E-handel & B2B på Coop Sverige.
Dagligvarukedjan har förändrat sin distributionsmodell, vilket är en av anledningarna till det nya ramavtalet. Istället för att leverera varor från ett centrallager sker leveranserna direkt från lokala butiker.
– Vårt långsiktiga mål är att erbjuda kunder en ännu bättre och mer lokaliserad shoppingupplevelse, och detta samarbete gör det möjligt för oss att snabbt och smidigt anpassa oss efter lokala behov. Vi ser också fram emot att fortsätta utveckla vår teknik tillsammans med Coop för att göra e-handel både enklare och mer tillgänglig för alla, säger Johan Grönvall, vd för Wolt Sverige.