Airbus fokuserar nu på en enda flygplansmodell med vätgasdrift via bränsleceller. Tidigare planer med förbränningsmotorer skrotas, och målet är lansering under senare delen av 2030-talet.
Det europeiska flygbolaget Airbus har smalnat av sitt utvecklingsprogram ZEROe och satsar nu helt på en flygplansmodell som drivs med fyra bränsleceller om två megawatt vardera. Därmed läggs tidigare koncept med förbränning av vätgas åt sidan.
Målet är ett utsläppsfritt flygplan
Målet är att ta fram ett enplansflyg som helt saknar utsläpp och som kan tas i bruk under andra halvan av 2030-talet. Det innebär en möjlig förskjutning från det tidigare målet om kommersiell lansering år 2035.
– Under de senaste fem åren har vi undersökt flera olika koncept för vätgasdrivna flygplan, innan vi nu fastnat för detta helt elektriska alternativ, sade Glenn Llewellyn, ansvarig för ZEROe-programmet, under Airbus årliga toppmöte.
Han betonade att bränslecellsmodellen bedöms kunna leverera den energitäthet som krävs för ett kommersiellt flygplan med vätgasdrift.
– Under de kommande åren kommer vi att fokusera på att vidareutveckla lagring, distribution och framdrivning – samtidigt som vi arbetar för en reglering som gör det möjligt att ta flygplanen i drift, tillade Llewellyn.
Tre alternativa koncept läggs åt sidan
Utöver det eldrivna konceptet har Airbus tidigare undersökt tre andra idéer: Turbofan, Turboprop och Blended-Wing Body. Dessa skulle ha försetts med motorer som förbränner vätgas, men nu har bolaget valt att pausa den utvecklingen.
– Vår forskning kring dessa koncept har gett oss värdefulla insikter om förbränningsteknik för vätgas, och vi utesluter inte framtida investeringar på det området, skriver Airbus på ZEROe-programmets uppdaterade webbsida.
Inför årets toppmöte rapporterades att Airbus övervägde att helt pausa ZEROe-programmet, eftersom tekniken låg fem till tio år efter den ursprungliga tidplanen för ett färdigt flygplan till 2035.
Tidiga tester visar tekniska framsteg
Airbus genomförde redan 2023 framgångsrika tester med ett bränslecellssystem på 1,2 megawatt. Året därpå testades hela kedjan från bränslecell till elektriska motorer, växellådor, växelriktare och värmeväxlare.
Marktester är planerade till 2027. Något datum för när de första provflygningarna ska ske har däremot inte offentliggjorts.
Biobränslen har kortsiktig prioritet
I det kortare perspektivet riktar Airbus samtidigt in sig på att utveckla flygplan som kan använda biobaserat hållbart flygbränsle (SAF). Målet är att ta fram mer energieffektiva plan som kan drivas helt på denna typ av bränsle, utan inblandning av traditionellt flygfotogen.
Airbus har även lanserat ett initiativ för så kallade “book and claim”-krediter för SAF. Det innebär att bolaget köper certifikat för hållbart flygbränsle i förväg och säljer dem vidare till kunder, exempelvis flyg- och helikopteroperatörer, även om det faktiska bränslet används på annan plats.
Källa: Airbus