SJ:s dubbeldäckare får ansiktslyftning – här är förändringarna

X40 Dubbeldäckare Foto: Stefan Nilsson/SJ

Resenärer som reser med SJ:s dubbeldäckartåg på sträckan Linköping-Stockholm-Uppsala-Gävle kan snart ta del av uppdaterade vagnar. Enligt Motala & Vadstena Tidning har upprustningen av X40-tågen, som använts i omkring 20 år, genomförts till en kostnad på flera hundra miljoner kronor. Förändringarna omfattar bland annat nya sittplatser och större bord.

De uppgraderade sätena har fått ökad komfort, och större bord ska göra det enklare att arbeta med dator eller läsa under resan. Eluttagen har placerats om till mitten av sätena för att förbättra tillgängligheten. Enligt SJ:s kommunikatör Peter Kraméus har åtgärderna syftat till att skapa en bättre arbets- och studieplats för resenärerna, samtidigt som det förblir en bekväm reseplats.

Förändringarna påverkar även SJ:s personal, då städningen av tågen blir smidigare. Sätena kan nu lyftas, vilket underlättar rengöring under dem.

Sanna Jonsson, som arbetar ombord på tågen, förklarar för Motala & Vadstena Tidningatt de nya förändringarna löser tidigare problem med svåråtkomliga ytor och att det förhoppningsvis märks av resenärerna, särskilt de som reser ofta.

Även toaletterna har setts över. Enligt SJ:s projektledare Jacob Åhgren Thörnblad har bland annat tvåldispensern blivit mer användarvänlig och enklare att byta ut. Förändringar har också gjorts på sopnedkasten och pappershanddukshållarna.

Ett av tågen har dessutom utrustats med cykelplatser. På sikt är avsikten att resenärer ska kunna boka dessa platser. För att detta ska bli möjligt måste samtliga tåg av denna typ ha plats för cyklar och fler av de moderniserade tågen måste vara i trafik, enligt Kraméus.

Behovet av upprustning har identifierats genom undersökningar med tågresenärer och pendlarföreningar, men även genom synpunkter från SJ:s egen personal. Åtgärderna har valts ut efter en sammanvägd bedömning av de mest angelägna förbättringarna, uppger Åhgren Thörnblad.

Totalt omfattar moderniseringen 27 X40-tåg. Det första av dessa börjar trafikera om två veckor, och därefter kommer ett nytt att sättas i trafik varje månad. Utöver dessa finns ytterligare 15 X40-tåg med två vagnar, och enligt Motala & Vadstena Tidning pågår diskussioner om en möjlig upprustning av även dessa. Inget beslut har dock fattats i frågan ännu.

Källa:  Motala & Vadstena Tidning