Eons laddningsstationer rapporterar redan automatiskt en mängd olika tekniska parametrar samt kapacitetsutnyttjande till Eons datacenter. Den nya AI:n analyserar dessa data i realtid och informerar omedelbart servicepersonal vid noterade avvikelser. AI:n upptäcker bland annat nedgångar i laddningsaktiviteten eller upprepade avbokningar av laddningsprocessen vid enskilda laddningsstationer, i vilket fall ytterligare analys och – vid behov – reparation av laddningsstationen omedelbart kan initieras.
– En stor fördel är verktygets datamångfald och detaljdjup som ger betydande tidsbesparingar jämfört med den konventionella fjärrunderhållsmetoden. Den nya AI-övervakningen säkerställer bästa möjliga prestanda och tillgänglighet för våra kunder, säger Pär Möller.
AI:n, som har utvecklats av ett team av experter på Eon Innovation i Tyskland, är redan i bruk i Sverige och i Tyskland, och ska strax implementeras också på andra Eon-marknader.
– Eon Innovation arbetar redan med nästa steg i systemet: prediktivt underhåll. AI:n ska upptäcka mindre avvikelser i laddningsstationens tekniska parametrar och initiera reparation innan en defekt i en komponent ens uppstår, säger Pär Möller.
Artificiell intelligens till laddningsstationerna är en pusselbit i Eons mål att vara pådrivande i den gröna energiomställningen. Bolaget ökar de digitala satsningarna med 65 procent fram till 2024
– Bakom ligger vår ambition att optimera och återanvända så mycket energi som möjligt innan vi tillför ny grön el till systemet. Artificiell intelligens ska ge oss bästa möjliga utväxling, säger Pär Möller.