Så formar AI framtidens finanstjänster

Bild: Wipro
Bild: Wipro

Text: Wipro

Artificiell intelligens (AI) är på väg att revolutionera hur banker och finansiella aktörer arbetar med förmögenhetsförvaltning. Nu går utvecklingen från administration till analys – och från generella råd till hyperpersonliga strategier. Fokus har skiftat till att skapa mer personliga kundupplevelser och öka effektiviteten i flera olika områden. 

Trenden sågs genomsyra den senaste upplagan av Choose France, där AI stod i centrum. Flera stora företag presenterade strategiska investeringar i AI med finanssektorn som en nyckelaktör. 

Enligt en rapport från Wipro har 44% av kapitalförvaltningsföretagen redan implementerat AI i stor utsträckning, medan ytterligare 56% rapporterar en måttlig användning. Företag som tidigt har antagit AI-teknik rapporterar betydande fördelar, inklusive förbättrad personalisering och effektivitet. Till exempel har 45% av företagen integrerat AI i sin forskning och analys, och 29% använder AI i portföljförvaltning. Dessutom förväntar sig 49% att genomföra ytterligare AI-drivna förändringar inom de närmaste ett till två åren*. Dessa framsteg möjliggör för företag att erbjuda mer skräddarsydda och datadrivna tjänster, vilket stärker kundlojaliteten i en konkurrensutsatt marknad.

“Tack vare avancerad teknik som prediktiv analys kan företag idag erbjuda realtidsbaserade investeringsstrategier baserade på relevanta data. En utveckling som går långt bortom den rena automatiseringen av administrativa uppgifter - den revolutionerar hur företag interagerar med sina kunder och formar deras användarupplevelse”, säger Ritesh Talapatra, Head of Capital Markets and Insurance på Wipro. 

Färre rutinuppgifter – mer träffsäker och personlig rådgivning

När AI tar hand om repetitiva uppgifter finns det utrymme för bankanställda att fokusera på kompetensutveckling och högkvalitativa uppgifter. Samtidigt understryks vikten av mänsklig expertis.

“Rådgivare förblir avgörande för att leverera personlig rådgivning och bygga kundförtroende, särskilt när det gäller komplexa finansiella beslut”, säger Ritesh Talapatra. 

AI-driven förändring av finanssektorn banar väg för att rådgivare ska kunna använda sig av stora datamängder för att erbjuda “hyper-personliga” kundupplevelser och strategier som är skräddarsydda för varje kunds mål och risktolerans. 

AI-användning resulterar i betydande operativa vinster 

Tidsbesparingen och underlättandet av administrativa uppgifter, processer och datainmatning resulterar även i att det blir enklare med dynamisk portföljbalansering och att leverantörer snabbt kan anpassa sig till marknadsfluktuationer. 

Målet är tydligt: att genom integrering av AI i det finansiella systemet optimera prestanda, förbättra kundupplevelsen och stärka sektorns motståndskraft samtidigt som etiska och miljömässiga standarder efterlevs. 

“Integreringen av AI omdefinierar förmögenhetsförvaltningen. Men allt eftersom denna tekniska revolution fortskrider ligger utmaningen i att kombinera det bästa av två världar: dataprecision och en nyanserad förståelse för mänskliga behov”, säger Ritesh Talapatra.