Två nya 20-tonsklassade bandgrävmaskiner har presenterats av Komatsu Europe. Modellerna PC220LC-12 och PC220LCi-12 är utvecklade med uppgraderad hydraulteknik, ny förarhytt samt ett digitalt maskinstyrsystem i nästa generation.
Modellerna är utrustade med en 129 kW motor ur en ny generation, i kombination med ett elektroniskt styrt hydraulsystem. Jämfört med tidigare modell uppges bränsleförbrukningen vara sänkt med 18 procent, motsvarande 2,1 liter per timme.
Större hydraulcylindrar och nya pumpar ger enligt Komatsu 7 procent högre gräv- och brytkrafter, vilket syftar till att minska kostnad per ton.
Föraren kan välja ett nytt körläge, kallat P+, som enligt tillverkaren ger upp till 18 procent ökad produktivitet och 20 procent förbättrad bränsleeffektivitet.
Förarhytt och digital styrning
Den nya hytten har större benutrymme och ett nytt säte. En 8-tums pekskärm samt programmerbara reglage gör det möjligt att anpassa maskinen efter upp till 50 individuella förarprofiler.
PC220LCi-12 levereras med bolagets styrsystem iMC 3.0, som inkluderar funktioner som auto-sväng, tiltrotatorstöd, styrning längs linjer samt 3D-gränskontroll. Systemet är utvecklat för att stödja semiautomatisk lastning samt förenkla schaktning.
För modellen utan iMC-system finns ett fabriksanpassat uppgraderingspaket. Detta gör det möjligt att eftermontera samma styrsystem i efterhand.
Fjärruppkoppling och serviceintervall
Maskinen är kompatibel med företagets fjärrtjänst, vilket gör det möjligt att överföra filer och ge support på distans. Ett lastvägningssystem och integration med uppkopplad fordonsflotta finns som tillval.
Säkerhetsfunktioner och premiär
Maskinerna är utrustade med ett 360-graders kamerasystem som ska förbättra förarens överblick över arbetsområdet. Som tillval finns ett detekteringssystem som varnar vid närvaro av personer i maskinens omedelbara närhet. En inbyggd indikator visar risken för vältning utifrån maskinens lutning och rörelser.
För att öka maskinens strukturella hållfasthet har tillverkaren försett modellerna med förstärkt bom och arm, samt ett uppgraderat chassi och överbyggnad. Även larvramen är nykonstruerad med fokus på ökad tålighet i krävande arbetsmiljöer.