Det preliminära resultatet visar att växthusgaser från trafiken minskade med 0,3 procent jämfört med 2020, trots att trafiken ökade. Orsakerna är energieffektivisering, elektrifiering och en ökad andel biodrivmedel.
Utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken minskade preliminärt med 0,3 procent jämfört med 2020. Minskningen förklaras av ökad andel biodrivmedel genom höjd reduktionsplikt på bensin och diesel, elektrifiering genom ökad nyregistrering av laddbara bilar samt övrig energieffektivisering. Därför kunde utsläppen minska trots att personbilstrafiken och framförallt lastbilstrafiken ökade under året.
– Mer än en fjärdedel av den energi som vi nu använder inom vägtrafiken är fossilfri och förnybar. Mellan 2020 och 2021 ökade andelen från 24 till 26 procent, det beror framförallt på den höjda reduktionsplikten, säger Marie Hagberg Backlund, avdelningschef Trafikverket.
0,3 procent är en blygsam minskning jämfört med vad som krävs för att nå vägtrafikens klimatmål. För att nå målet till 2030 behöver utsläppen minskas i en takt med i genomsnitt cirka nio procent per år.
Utsläppen från nya personbilar minskade stort under året tack vare elektrifieringen av personbilarna. Minskningen beror till största delen på att andelen elbilar ökade från 10 till 19 procent i nybilsregistreringen. Nära varannan nyregistrerad personbil var laddbar förra året.
Andelen laddfordon i fordonsflottan är fortfarande låg, men ökar för varje år. Vid årsskiftet 2021/2022 var andelen laddbara personbilar i trafik 5,9 procent en ökning från 3,6 procent ett år tidigare. Koldioxidutsläppen för nya personbilar var i snitt 93 gram per kilometer under 2020 och sjönk till 75 gram per kilometer under 2021.