Efter några veckors smyglansering för befintliga kunder är det nu dags för Mathem att växla upp lanseringen av tjänsten för snabba leveranser, Mathem Express. Inledningsvis omfattas samtliga hushåll på Södermalm i Stockholm av tjänsten, men planen är att utöka till andra delar av Stockholm.
Strax före årsskiftet tillkännagavs att Mathem nu kompletterar sitt kunderbjudande med en ny tjänst - Mathem Express. Tjänsten gör det möjligt för kunder att beställa hem sina dagligvaror online och få dem hemlevererade inom cirka 30 minuter. Tjänsten är ett bekvämt komplement till Mathems ordinarie tjänst, för att kunder på ett enkelt sätt både ska kunna kompletteringshandla och klicka hem hela veckohandlingen snabbt och effektivt.
– Det är så kul att det äntligen är dags för vår riktiga lansering! Under den kommande veckan drar vi igång ordentligt så att alla hushåll på Södermalm, Reimersholme och Långholmen i Stockholm kan använda tjänsten. Hittills har vi bara smyglanserat den för befintliga Mathem-kunder, men kunnat se att den varit mycket populär. Vi har slagit nya orderrekord varje dag, vilket vi är otroligt nöjda med och visar på att det är en tjänst som uppskattas av våra kunder, säger Sara Tranarp, Head of Business Development på Mathem och projektledare för Mathem Express.
Mathem Express huserar i en så kallad “light store” mitt på Södermalm, dvs. ett litet lager i en ljus och trevlig butikslokal, som dock inte är öppen för kunder. Här tar Mathems medarbetare emot beställningar, plockar och packar kunders ordrar, innan de omedelbart levereras till kunderna. I samband med sin beställning får kunderna en estimerad leveranstid. Sortimentet motsvarar en välsorterad närbutik och priserna på alla varor ligger i samma nivå som i Mathems ordinarie tjänst.
Leveransen sker sedan med en av Mathems egna nya, helt hållbara transportfordon, en elcykel med antingen fyra eller två hjul beroende på hur stor beställningen är. Just nu är leveransen helt gratis.
– Att Mathem nu på riktigt slår oss in på marknaden för quick commerce är ett steg i helt rätt riktning för våra kunder och oss. Vårt kundlöfte går ut på att ge människor mer frihet att leva. Att nu även kunna möta de lite mer kortsiktiga behoven hos våra kunder, utöver att stötta i den stående veckohandlingen, är otroligt bra komplement och helt i enlighet med vår vision. Jag ser verkligen fram emot att se utvecklingen av Mathem Express som en spännande del i Mathems tillväxtresa, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem.