Martin & Servera satsar på en modern och klimatsmart fordonsflotta. I snabb takt byts gamla dieselfordon mot fordon som drivs med förnybara drivmedel. Nu har Martin & Servera Logistik beställt totalt 40 biogasfordon från Scania.
– Martin & Serveras mål är att verksamheten ska vara klimatneutral senast 2030. Eftersom kärnan i vår verksamhet är att köra ut livsmedel och andra varor till restauranger och offentliga kök, så satsar vi stort på att ställa om fordonsflottan till fossilfri drift, säger Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera Logistik.
Företaget tar nu ett riktigt ”sjumilakliv” tack vare beställningen av biogasfordon från Scania. Förra sommaren beställdes tio gasbilar och nu har den beställningen kompletterats med ytterligare trettio biogasfordon. Beställningen inkluderar också ett rent elfordon.
– För att nå bästa effektivitet och ekonomi väljer vi att arbeta med en diversifierad bränslestrategi. Den utveckling på energimarknaden vi ser nu stärker oss i uppfattningen att det är riskabelt att bli beroende av ett specifikt förnybart drivmedel, säger Stefan Bergström Hedmark.
– Vi ser att många stora transportörer väljer en diversifierad fordonsflotta med flera olika förnybara drivmedel för att nå klimatmålen och för att bygga kunskap om olika hållbara alternativ, säger Jessica Björkquist, e-mobility ansvarig på Scania Sverige. Scania erbjuder sedan lång tid tillbaka en bred palett av drivlinor som kan köras på förnybara drivmedel och vårt mål är att det ska finnas ett hållbart alternativ för varje transport. I nära dialog med våra kunder erbjuder vi det alternativ som passar bäst utifrån deras förutsättningar.
Martin & Servera betraktar alla bilar ur ett livscykelperspektiv där både tillverkning och användning vägs in. Ibland är det bättre att använda elektrifierade bilar, ibland passar biogasbilar bättre.
– När vi byter ren diesel mot biogas så minskar vi CO2-utsläppen från vår distribution av varor med mer än 90 procent – och de elfordon vi investerar i ger inga utsläpp alls vid körning. Så dessa investeringar gör snabbt nytta för klimatet, säger Stefan Bergström Hedmark.
Med de fordon som nu beställts består halva Martin & Serveras fordonsflotta av lastbilar som drivs med fossilfria drivmedel – och redan till 2025 beräknas det gälla hela fordonsflottan.