Tågdriften sliter på rälsen. Banedanmark använder ett speciellt underhållståg som fräser rälsen vilket tar bort små sprickor i rälsen och hålla spåren i god form. Ett av de säkra tecknen på att det är höst är att den 155 ton tunga rälsfräsen är i farten. Så är det även i år där den med sina fyra fräshjul och två slipskivor ser till att sprickor tas bort innan de växer till en kritisk storlek.
Rälsfräsen är ett av flera specialtåg som ser till att rälsen är i toppform. Fräståget rör sig långsammare än gångtakt medan man fräser bort sprickor i rälsen. Det minskar risken för rälsbrott och förlänger rälsens livslängd.
– Normalt kommer tåget att behöva 1-3 passeringar för att få bort en spricka i rälsen, så rälsfräsen kör fram och tillbaka på samma plats tills sprickan är borta. Under en natts arbete kan man fräsa bort upp till tre ton järn som sedan kontrolleras, sorteras och bearbetas innan järnet återvinns, säger Pernille Skovrup, sektionschef på Banedanmark.
– Banedanmark ska underhålla banan och samtidigt störa trafiken så lite som möjligt. Därför jobbar rälsfräsen framförallt nattetid, då det går väldigt få tåg, säger Pernille Skovrup.