Logistikbranschen är mitt i ett paradigmskifte: automatiserade, digitala lösningar och mer hållbara flöden visar vägen framåt. Det avspeglades tydligt under Logistik & Transport på Svenska Mässan. Utställarna var supernöjda – och totalt antal medverkande ökade med 12 procent.
Årets Logistik & Transport, som pågick 8-9 november, samlade totalt 3 889 antal medverkande. Senast mässan gick, 2019, var siffran 3 484 – alltså en ökning med 12 procent.
– Väldigt glädjande förstås. Och ett tecken på att logistikfrågorna är brännheta, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.
104 utställare från ett tiotal länder medverkade.
– Vi ser också en större bredd bland de utställande företagen. I år hade vi till exempel med transportörer som DB Cargo och DHL. Även truckföretag ställde ut.
Uppslutningen ökade även på konferenssidan. Det hölls fyra temainriktade halvdagskonferenser kring Global försörjning, Framtidens logistikfastigheter, Energin och transporterna samt Svensk logtech.
– I år hade vi fyra teman fördelat på fyra halvdagspass, utan parallella spår, vilket gjorde det lättare för konferensdeltagarna att välja vad de ville lyssna på. Ett lyckat grepp, visade det sig: det var välfyllt hela tiden, ofta fullsatt.
Även vid den Öppna scenen på mässgolvet var det genomgående tätt med åhörare. Scenprogrammet tog upp högaktuella frågor kopplat till bland annat automationsboomen, växande lagervolymer och hållbara Supply Chains. Jan Nilsson kopplar samman det stora intresset med de ökade logistiska utmaningarna på både lokal och global nivå, bland annat till följd av pandemin och kriget i Ukraina:
– Alltfler inser att logistiken står inför helt nya utmaningar. Men årets mässa speglade att det också finns lösningar för framtiden.
Så här tyckte några utställare om årets Logistik & Transport:
Christina Befwe, marknadschef, Idnet: "Det här var en otroligt bra mässa för oss på Idnet. Vi hjälper företag skapa hållbar tillväxt genom att digitalisera arbetsflöden inom lager, butik och industri. Ofta vill kunden uppnå någon form av nyckeltal. Då kan vi hjälpa dem med en analys som visar hur de kan ändra sina arbetsmetoder och flöden, vilka system, teknologier och IT-stöd som är rätt, så att de uppnår sina mål och nyckeltal. Responsen på Logistik & Transport var helt fantastisk, vi hade fullt tryck i montern med många bra dialoger och möten".
Carl Juviken, försäjningschef, Bolloré Transport & Logistics: "Vi är positivt överraskade av årets mässa. Som global speditör arbetar vi över hela världen, med fokus på hållbara transporter. Ett exempel är short sea shipping, där vi minskar klimatpåverkan genom att omvandla transporter med lastbil till kortare sjötransporter. På Logistik & Transport fick vi många helt nya kontakter inom kundområden som aid & relief, healthcare och food – sektorer där vi har hög kompetens. Flera av dem är verkligt skarpa leads".
Charlotta Canbro, logistikutvecklingschef, KappAhl: "Vi befinner oss i ett spännande skede med stora utvecklingsmöjligheter på logistikområdet, till exempel när det gäller automationslösningar. Årets mässa var jättebra, många högintressanta utställare. Verkligt inspirerande".
Mikael Brandt, client developing manager contract logistics, Maersk: "För mig är det en självklarhet att besöka Logistik & Transport, i första hand för att tanka upp ny kunskap. På årets mässa fanns allt man kan önska sig, givande föreläsningar och utställare i absolut framkant".
Nu ställs siktet på nästa Logistik & Transport, som går 24-25 oktober 2023.