Ny handbok för vägmarkeringar

Ökat och bättre arbete med vägmarkeringar är en viktig insats för att få ner antalet trafikolyckor. Svenska Vägmarkeringsföreningen, SVMF, kommer till På Väg och presenterar bland annat en ny handbok för vägmarkeringar.

– Det allra viktigaste för trafikanter och automatiserade fordon är att vägmarkeringar är synliga i vått och dåligt väder. Det är ett mycket stort problem att många svenska vägar inte lever upp till behov och krav, säger Toni Ogemark, ordförande för SVMF.

Enligt kontroller som Ramböll utför på uppdrag av Trafikverket lever bara 25 procent, en fjärdedel av kontrollerad väglängd, upp till kraven om god synbarhet med effektiva vägmarkeringar.

– Men den siffran gäller bara de vägar som omfattas av kraven för våtfunktion. Slås den ut för hela vägnätet och vägar där det ska finnas markeringar är det bara cirka fem procent, en skrämmande dålig siffra, säger Toni Ogemark.

SVMF ser många anledningar till det eftersatta arbetet med vägmarkeringar.

– En anledning är att anslaget är för litet och fördelas på flera andra poster, som ofta får mer pengar. Intresse och kompetens är också riktigt dåligt i Sverige. Vi lever högt på våra låga olyckssiffror, men sett till all utveckling – satsningen på ny teknik i bilar och självkörande fordon – jämfört med bristen på satsning på infrastruktur, bland annat vägmarkeringar, då tycker jag det haltar. Den nya tekniken är ju många gånger väldigt beroende av bra vägmarkeringar, säger Toni Ogemark.

Ett steg framåt är att produktkraven skärpts. Från och med årets upphandlingar får bara produkter certifierade efter ett nordiskt regelverk, som redan införts i Danmark och Norge, användas.

– Tillsammans med Norge och Danmark har vi under fyra år haft cirka 350 produkter utlagda och testade på provfält. För Sverige är det cirka 20 produkter som nu är godkända enligt efterfrågad hållbarhetsklass, P4. Av resultaten kan man konstatera att de material som normalt används knappast lever upp till den kvalitetsnivå som krävs, säger Toni Ogemark.