I Köpenhamns metro testas just nu åtta nya tåg från Hitachi Rail, som köpts in för att öka kapaciteten och bekvämligheten på de högtrafikerade sträckorna M1 och M2. Metron i Köpenhamn har runt 200 000 passagerare dagligen, vilket gör att det blivit dags att uppdatera den 20 år gamla tågflottan.
Vid årsskiftet 2021/2022 är de nya tågen planerade att gå i trafik och ska genomgå ungefär 500 tester innan dess. Det innefattar bland annat testning av bromsar, dörrar, kördrift med mera. Bara en bråkdel av testerna utförs dock i Köpenhamn – så mycket som 90 procent av testerna har redan utförts på fabriken i Italien av leverantören Hitachi Rail. På så vis kan spårkapaciteten på M1 och M2 hållas öppen för reguljär trafik, och potentiella fel kan analyseras och korrigeras direkt av Hitachi Rail på fabriken.
De nya tågen kommer att öka antalet tåg under rusningstid med nära 20 procent, vilket betyder att det bara kommer dröja cirka 90 sekunder mellan tågavgångarna på de mest trafikerade sträckorna.
– Köpenhamns metro är vältrafikerad redan idag, men med en stor förväntad ökning av passagerare till 2035 säkerställer vi att även framtidens resenärer upplever sin metro som högkvalitativ, pålitlig och komfortabel, säger Eric Morand, nordisk chef på Hitachi Rail.
I de nya tågen är inredningen optimalt anpassad med sittplatser placerade längs fönstren, fler fällbara säten och färre permanenta platser. På så vis kan passagerare vara mer flexibla och golvytan används bättre. Det säkerställer också ett bättre flöde och optimalt utnyttjande av ytan.