Attacken i mitten av januari slog ut lönesystemet för 120 svenska myndigheter och drabbade även en rad olika företag.
Arbetet med att återställa allt pågår fortfarande.
Den tekniska återställningen är på 90 procent. När det gäller full tillgänglighet för kunders tjänster är vi på 70 procent, säger vd Kimmo Alkio till TT i samband med att företaget släpper sin senaste delårsrapport.
Alkio vill inte gå in på detaljer kring attacken eller återställningsarbetet med hänvisning till att den polisiära utredningen.
Tiden det har tagit för oss har varit okej, jag vill inte säga bra, för det ger fel intryck. Vi gör självklart allt vi kan för att det ska vara tillbaka hundra procent för alla kunder så snart som möjligt.
Ber om ursäkt
I en intervju i veckan med Dagens Nyheter ville Sverigechefen Venke Bordal inte säga att Tietoevry brustit i sitt säkerhetsarbete i och med attacken. Kimmo Alkio uttrycker sig så här:
Finns det utrymme för oss att vara bättre? Absolut. Om den här typen av säkerhetsbrist har uppstått så oavsett hur mycket vi har gjort tidigare måste vi lära oss av det. Vi har definitivt ägarskap över det problemet som har uppstått.
Vad är budskapet till kunder, exempelvis Akademiska sjukhuset i Uppsala där medicin nu beställs med papper och penna?
Vi ber innerligt om ursäkt för de utmaningar som den här kriminella attacken har orsakat våra kunder. Jag vill vara väldigt öppen och ärlig med det.
Kamp mellan gott och ont
Alkio poängterar att Tietoevry kände till varningen som utfärdades före attacken från finländska cyberförsvarsmyndigheten om den specifika attacktypen. Han säger också att "hoten inom cybersäkerhet utvecklas väldigt fort globalt".
Det här ett race mellan det onda och det goda. Utmaningen att slåss mot det onda har utvecklats till en ny nivå.